Home China Week 1 Week 2 Week 3 Week 4 Week 5

voorbereidingen

China Chengdu Panda Reserve; Lesan Big Boudha China Litang Local; Taggong Nomad camp China Litang tractor Zhongdian Prayer wheel China tagong tmpel; lotus bloemen China Lijiang blackdragon pool; Thailand Chiang Mai Doi Suthep Thailand Ayuthaya, rubber tree Ko yao yoi

dag 1 dag 2 dag 3 dag 4 dag 5 dag 6

dag 7

Week 1 van Bangkok naar Kanding

Dag 1 Van Parijs naar Bahrein

Lille Europe TGV
  • Een noodzakelijk begin van onze reis is de eerste dag. 's Morgens heel vroeg uit de veren gelukkig komt Nick ons ophalen om de TGV in Rijsel te nemen, pas nu zijn we echt vertrokken, naar Parijs Charles de Gaule luchthaven. Ons vliegtuig vertrekt om 11.10, om van de ene naar de andere shuttle te verplaatsen kon je vroeger gebruik maken van bussen en nu is het de metro wewat heel wat makkelijker en vlugger gaat. Na het inchecken van onze bagage hebben we nog ruimschoots de tijd om langs de lounge langs te gaan en nog even te verpozen voor we ons naar het vliegtuig begeven.

• Plaatselijke tijd 20.00 aangekomen in Bahrein, dit na een vlucht van ongeveer 6 uur. De luchthaven van Bahrein is altijd fun. Het is er een multicultureel gedoe en iedereen denkt dat een vliegtuig altijd te vroeg vertrekt.

• Kleine foto: Het eerste transportmiddel TGV zeer snel, binnen enkele dagen zal het iets trager gaan.

dag 2 Van Bahrein naar Bangkok

Bangkok Panthip plaza
  • Na een rustige nacht op het vliegtuig om 12:00u geland in Bangkok. zoals altijd naar de vertrek hall gaan voor een taxi dan betaal je geen stand geld. Er was echter een klein probleem met de chauffeur hij reed naar het verkeerde hotel, en na een beetje file toch nog het juiste hotel gevonden.

• s'Nammidags taxi genomen naar Pantip plaza met een oppervlakte van meerdere voetbaltereinen de plaats voor computer benodigheden.

• Vanavond vroeg in onze doos want na twee dagen reizen ben je vermoeid.

• Kleine foto: Pantip Plaza de plaats voor computer freaks, vijf verdiepingen shopping plezier.

dag 3 Van Bankok naar Shenzhen

kamer sunway airport hotel Shenzhen
  • Vandaag valt er niet veel te beleven een beetje uitslapen en bekomen van de jet-lag. Na een stevig ontbijt op stap in de drukte van Bangkok nog enkele kleinigheden kopen en een poging doen om onze site bij te werken. In het hotel hebben we een poging gedaan om site op te daten en dat is niet gelukt. In Phantip vinden we iemand van wie we een internet connectie mogen gebruiken en het werkttot de batterij van onze computer plat is.

• Na de middag een taxi genomen naar luchthaven en deze keer zonder probleem want de luchthaven weet iedereen zijn.

• Vliegtuig geeft een beetje vertraging maar verder zijn er geen problemen.

• Aangekomen in de luchthaven van Shenzhen is er een probleem met immigratie en iedereen moet een half uur op het vliegtuig blijven zitten. De pas controle verloopt zonder problemen.

• Het vinden van een taxi is iets minder makkelijk onze chauffeur kan geen normaal schrift lezen, met de hulp van enkele omstaanders lukt het toch.

• We hebben een prachtige kamer en dat mag ook voor onze huwelijks verjaardag want deze keer duurt die dag 31 uur??? Nu vraagt iedereen zich af hoe kan dat, als je naar het oosten vliegt wordt het vroeger. De tijd in Hong Kong tijd is 7 vroeger dus 24 +7=31uur

• Het hotel is er eentje van het soort die niet in het lijstje van een backpacker staat. Maar voor die prijs kan je het echt niet laten. Als je dit verglijkt met Thailand heb je maar een doorsnee hotel in de grote steden.

• Deze nacht hebben we op de kamer onze volgende vluchtgeboekt via internet met onze eigen computer. En wij die dachten dat internet in China overal geblokkeerd was. Ondanks het feit dat je dit via internet op de kamer kan klaarspelen is het toch wachten of het gelukt is, normaal krijg je een mailtje met de bevestiging terug maar door het late uur is dit natuurlijk niet mogelijk. Dus genieten we van een korte nachtrust want het is nu reeds 3 uur 's nachts en morgen om 9 uur komen ze normaal persoonlijk de vliegticketten naar ons hotel brengen.

• Kleine foto: naar normen van een backpacker is dit een luxe suite.

dag 4 Van Shenzhen naar Chengdu

China Chengzen Wuhou tempel
  • Vandaag worden we gewekt om 8 uur door de receptie van het hotel, het is van de maatschappij waar we gisteren onze ticketten bij geboekt hebben. De tijdspeling is tekort om onze vliegtuigticketten persoonlijk af te geven in het hotel en of we tegen 10 uur op de luchthaven willen zijn om ze te komen ophalen, ons vliegtuig vertrekt om 12 uur. Gelukkig is dit de laatste vlieger in 4 dagen, we zullen het nu wel met trein - bus dag verder zien te klaren.

• Met een busje van het hotel kunnen we de luchthaven bereiken, en zonder veel problemen vinden we de maatschappij waar we onze vlucht bij geboekt hebben. Het meisje die achter de balie staat is voor een chinese tamelijk verstaanbaar na een drietal keren te herhalen wat ze eigenlijk te vertellen heeft, maar uiteindelijk lukt het ons te begrijpen wat ze bedoeld.

• Zonder veel problemen vinden we het hotel dat in de luchthaven geboekt is. We hadden een zeur briefje waar het adres op staat in het Chinees.

• Chengdu is een grote betonnen lichtstad maar heeft toch nog authentieke straatjes. Na een wandeling door enkel kleine straatjes zijn we s' avonds pot gaan eten. Dit is een gerecht dat in Azie veel gegeten wordt, je neemt een grote pot met bouillon en gooit er de groenten en vis in.

• Het immense plein is s'avonds prachtig verlicht en er zijn meerdere fonteinen.

• Klein foto: Chengdu een stad met vier miljoen inwoners en toch is er nog een klein stukje van de oude stad te bezichtigen.

dag 5 Chengdu

China Chengdu  panda reserve
  • Deze morgen rond 9uur vertrokken naar het panda reserve. Bij aan komst stonden er zeker 200 kinderen te wachten het was er een drukte en veel lawaai. Maar eenmaal binnen en de kinderen acher ons waren is dit een echtreservaat waar je enkel het geluid van de dieren hoort. De reuze panda bekent in deze streek maar ook in omgeving. In het park bevinden zich een 40 tal panda's en ongeveer een 20 hebben we gezien, het is een waar spektakel om deze dieren in natuurlijke omgeving te ontdekken.

• Dan met een taxi naar het eerste tempelcomplex, Wenshu tempel, rond de tempel bevinden zich kraampjes met verschillende soorten local food. Dus proberen we er eentje uit, bij ons vergeleken een sate maar dan eentje dat blijft nabranden in je mond. Dan het complex binnen en een wandeling rond de tempels, op enkele plaatsen kan je the drinken, die plaatsen zijn overvol met mensen, het lijkt meer een ontmoetingsplaats om een praatje te slaan met elkaar.

• Het is nu reeds na de middag en we rusten eerst een uurtje in onze kamer voor we de volgende tempel bezoeken. De afstand lijkt doenbaar dus maken we een wandeling tot aan de tempel van Tomb of Wang Jian een kleiner tempelcomplex die midden in de stad ligt.

• Vanavond zijn we beiden moe rond gelopen en zullen we een goede nachtrust kunnen gebruiken om onze reis morgen met de bus verder te zetten naar Leshan.

• Kleine foto: de panda's zijn toch iets groter dan wij dachten, maar het zien er lieve dieren uit.

dag 6 van Chengdu naar Leshan

China Leshan hoofr grote boudha
  • Na ons ontbijt hebben we een taxi genomen naar het busstation. Door een foutje van de taxi chauffeur stonden we in het verkeerde busstation maar geen nood alle wegen rijden naar Rome.

• De toeristische attractie is de grootse buddha ter wereld 71m hoog uitgehakt in de rotsen aan de oever van de Min rivier. Er zijn twee manieren om hem te bezichtigen;
    de eerse manier is een boottocht
    de tweede manier is zeer veel trappen naar boven en beneden.

• Enkele afmetingen :

• hoogte 71m

• lengte van oren 7m

• lengte voeten 8.5m

• Op teennagel kan je picknicken

• s'Avonds zijn we pot gaan eten (chinese fondue) Gezellig tussen de plaatselijke bevolking.

• Kleine foto: dit beeld is echt immens groot, mocht er morgen een nieuwe stemming zijn voor de 7 wereldwonderen is de buddha van Leshan voor mij zeker genomineerd.

dag 7 Van Leshan naar Kanding

china Kanding wegrestaurant
  • Busstation gevonden zonder problemen bus vertrekt om 9:30h dus nog tijd genoeg om een stevige pot noedelsoep te eten.

• Opvallen is dat hoe dichter we bij de bergen komen hoe verder we van de beschaving verwijderd zijn. Zo zie je duidelijk verschil in de toiletten, van een normale wc naar een frans wc; naar een frans wc met een muurtje tot op halve hoogte; tot uieindelijk een greppel die doorloopt van het ene hokje naar het andere zonder deur.

• s'Middags gestopt bij een Chinese Carestel maar Peggy had een klein probleempje in haar soepje zaten er varkenspoten en dat is niet bepaald haar lieveling's gerecht.

• Aan de uitgang van het busstation staat iemand die zegt een mooi guest house te hebben gelegen dicht bij busstation wat ze er wel niet bij verteld heeft dat het op de vijfde verdieping is.

• Midden in het dorp lang de rivier is er een katholieke kerk geschilderd in prachtige extravagante kleuren met een afbeelding van christus tussen de twee torens. Wij zijn niet binnen geweest.

• s'Avonds vroeg gaan slapen want morgen vertrekt de bus om 6:00u.

• Kleine foto: Gerechten in de plaatselijke busstations.............