Home China Week 1 Week 2 Week 3 Week 4 Week 5

voorbereidingen

China Chengdu Panda Reserve; Lesan Big Boudha China Litang Local; Taggong Nomad camp China Litang tractor Zhongdian Prayer wheel China tagong tmpel; lotus bloemen China Lijiang blackdragon pool; Thailand Chiang Mai Doi Suthep Thailand Ayuthaya, rubber tree Ko yao yoi

dag 8 dag 9 dag 10 dag 11 dag 12 dag 13

dag 14

Week 2 van Tagong naar Zongdian

Dag 8 Van Kanding naar Tagong

China Tagong monk
  • Met een beetje vertraging vertrokken maar de rit ging iets sneller dan voorzien dus om 10:00u zijn we aangekomen in Tagong.

• Om in Tagong te komen moet je een pas over van 4300m het is daar prachtig maar ijs koud, op deze hoogte zit je rondom in de sneeuw.

• Tagong in het zuid westen van China op een hoogte van bijna 3800m en dat voel je, want er is minder zuurstof en bij de minste inspanning kom je adem tekort.

• Enkel tibetaanse tempel bezocht voor de rest een beetje genieten van wat er rondom ons gebeurt.

• Kleine foto: Monnik op het plein voor de tempel in Tagong.

dag 9 Tagong

China Tagong nomaden

• Na een Tibetaans ontbijt: "Yakbutter tea" bestaande uit yakmelk the met een flinke kluit yakboter erin en yoghurt met stokjes trekken we er op uit.

• De berg over en een klein uurtje wandelen tot we bij een nomaden familie komen die ons vriendelijk uitnodigde in hun

• Deze mensen zijn arm en toch zijn ze gastvriendelijk en krijgen we een warm ontvangst.

• We kunnen deze mensen kinderkleren geven daarom onze dank aan Laura en Jana en ook aan Koen en Anje.

• Kleine foto: Met een zo'n wintervest is dit mijn beste vriend.

foto's van nomaden familie in tentenkamp

dag 10 Tagong

China Tagong sneeuw
  • Moedwillig genieten we nog een dagje van Tagong. Gisterenmiddag is het begonnen met sneeuwen, vandaag geen bus die ons verder wil brengen. Hier ligt ongeveer 15 cm sneeuw,omdat we een bergpas over moeten van 4700 meter zijn we gestrand.

• We trekken door de sneeuw terug de bergen in naar de andere kant van het nomadenkamp, waar we een monnikenklooster gezien hebben.

• We wandelen tot we het gevoel hebben dat onze tenen vervriezen en gaan dan terug naar ons hotel om te ondooien.

• Voor de mensen die willen weten welke temperatuur het buiten is, koud, ijskoud, en binnen geen verwarming buiten je eigen lichaamswarmte.

• Kleine foto: een extra dag in de sneeuw.

dag 11 van Tagong naar Litang

China bus Tagong naar Litang
  • Vandaag hebben we meer geluk om 7:30 stipt komt een privĂ© taxi van om de hoek. Het is ongeveer een uur rijden tot de plaats waar de bus stopt en daar betalen we een euro voor, per persoon natuurlijk.

• De rit naar Litang duurt ongeveer 6:00 u maar het zicht is prachtig alles ligt nog in de sneeuw. Wij dachten aan een pas van 4300m maar de kaarten zijn blijkbaar niet altijd juist.

• De eerste pas 4414m een beetje op en neer en dan de tweede 4667m dat is hoog en wij dachten dat dit het was maar last but not least bijna over de mont blanc een pas van 4718m.

• In Litang hebben we een luxe hotel gevonden met elektrisch verwarming's deken; elektrische kachel en een warme douche na inspectie op het dak want er was een buis kapot gevroren vorige nacht.

• Met al deze luxe was het op de kamer toch niet warmer dan 10 graden maar wat wil je als je op een hoogte van meer dan 4000m slaapt.

• Kleine foto: als de ramen bevriezen en mijn oren ook een beetje is de warme the meer dan iets om te drinken.

dag 12 van Litang naar Xiangcheng

China; litang
  • We hebben nog ruimschoots de tijd om 's morgens door de straten te lopen in Litang

• Normaal om14.00 uur een bus naar Xiangcheng, was er geen of was hij reeds vertrokken, wie weet dat.

• Een tibetaan wil ons met zijn auto brengen, ondanks de prijs die hoog is zijn we akkoord.

• Twee besneeuwde bergpassen die we over moeten, prachtige zichten maar toch koud

• Het is niet alleen koud maar toch niet echt veilig de bergpas van 4783 was een ijspiste.

• Kleine foto: veel meer dan sneeuw is er niet te zien, maar toch blijft het prachtig.

dag 13 Van Xiangcheng naar Zhongdian

China Xiangcheng ontbijt
  • Vandaag geprobeerd om vanaf 9.30 uur een bus te vinden naar Zhongdian terug geen succes.

• Uiteindelijk rond 12.00 uur iemand gevonden die ons wil brengen de prijs is hoog.

• We vertrekken in de verkeerde richting, maar dit is om controle te vermijden want onze chauffeur mag niet in een andere provincie rijden.

• Na een 2 tal uur moeten we wisselen van busje want die bestuurder mag ons blijkbaar wel naar Zhongdian voeren

• Kleine foto: voor ontbijt een lekkere noedel soep.

dag 14 Zhongdian

China Zhongdian old town prayer wheel
  • Uitgeslapen na twee zware dagen door de bergen te rijden.

• We brengen een bezoek aan een monnikenklooster waar er een 600 tal leven,blijkbaar waren ze verstoppertje aan het spelen want we hebben er hooguit een 20 tal gezien.

• De meeste mensen komen naar Zhongdian of Shangri-La voor een bezoek aan de Ganden Sumtseling Gompa dit is zeker een bezoek waard.

• In de namiddag rustig wandelen door het oude stadje, Brugge maar dan op zijn chinees.

• Kleine foto: een klein prayer wheel veel mensen lopen er me rond op straat.