Home China Week 1 Week 2 Week 3 Week 4 Week 5

voorbereidingen

China Chengdu Panda Reserve; Lesan Big Boudha China Litang Local; Taggong Nomad camp China Litang tractor Zhongdian Prayer wheel China tagong tmpel; lotus bloemen China Lijiang blackdragon pool; Thailand Chiang Mai Doi Suthep Thailand Ayuthaya, rubber tree Ko yao yoi

dag 15 dag 16 dag 17 dag 18 dag 19 dag 20

dag 21

Week 3 van Lijiang naar Chiang Mai

Dag 15 Lijiang

China Lijiang old town
  • Het vertrek in een hotel is soms nog moeilijker dan het inchecken. Vooral als je de waarborg van de sleutel terug wil hebben.

• Juist op tijd aanekomen in het busstation voor de bus van 8:30u en vier uur later stonden we in Lijiang.

• Lijiang kan vergelijken met het Venetie van China genoemd worden het is trouwens beschermd door de Unesco.Na een aardbeving in 1996 heeft men alles terug opgebouwd in oorspronkelijke stijl.

• Een aanrader is zeker het Black Dragon Pool park met vele kleine tempels en een prachtig zicht op de bergen.

• Met een plattegrond van de binnenstad is het moeilijk om je hotel terug te vinden. Maar als je in de avondschemering rondloopt en de lampionen zijn verlicht geeft het een charmante sfeer die je doet vergeten hoe ver je nog terug moet lopen voor je je hotel terug vindt.

• Kleine foto: traditionele kledij in Lijiang.

dag 16 Dali

China Dali Pagoda

• Aangekomen in het busstation hebben we nog de tijd om in een restaurantje een ontbijt te eten, bij het betalen prijs 10 yuan = 1 euro krijgen we nog 2 gekookte eieren er bovenop.

• De express bus brengt ons tegen 11.00 uur in Dali, met een mini busje te regelen worden we tot bij ons hotel gebracht.

• We verkennen het oude stadsgedeelte van Dali en eten iets in een van de kleine restaurantjes waar wij de attractie van de dag zijn.

• Bij de ingang van de 3 pagoda's, de bezienswaardigheid van de streek zijn we stomverbaasd dat het entree kaartje 12 keer meer kost dan dat er in Lonely Planet van 2005 vermeld staat en naar chinese normen buitensporig duur is.

• Kleine foto: grote pagoda in Dali.

dag 17 Kunming

Brains

BRAINSTORM

• Vandaag een rot dag de plannen valen in het water. Ons gedacht om Birma over land binnen te gaan is al veranderd in birma binnen vliegen.

• Bij aankomst in Kumning hebben wij navraag gedaan om een vlucht te boeken naar Mandalay in het Camellia hotel. Tot onze grote verbazing is dit niet mogelijk voor 21/11 dat is dan volgende week.

• Een beetje van ons lood geslagen zijn wij terug naar het hotel gegaan en beginnen brainstormen.

• In de voorbereidingen hebben we plan B en C uitgelegd, na ongeveer na een uurtje of twee en meerdere webpagina's bezocht te hebben zijn we tot plan X gekomen, de voorlaatste mogelijkheid. Dus wijzigingen zijn dus nog mogelijk.

• Vandaag zijn er geen foto's te zien maar we willen jullie niet teleurstellen en hebben daarom iets anders verzonnen.

• Kleine foto: als je het volume van onze hersenen samen neemt???

dag 18 Kunming

China Kunming Bamboo tempel
  • Na een chinees ontbijt zetten we de zoektocht naar een vliegticket voor Mandalay verder. Het wordt een poging die niets uithaalt en dus dezelfde resultaten als gisteren aangeeft.

• Terug in het hotel boeken we een vlucht van Jinghong naar Chiang Mai op datum van 18 november.

• We bezoeken de Bamboe tempel die een 12 tal km buiten Kunming ligt.

• Dollars wisselen in de chinese yuan duurt maar een klein uurtje voor je de bank terug buiten staat.

• In een klein restaurantje niet ver van het hotel komen we met vingerwijzen aan een lekkere maaltijd.

• Kleine foto: tempel in de bamboo tempel

dag 19 van Kunming naar Jinghong

China jinghong landbouw
  • Noodgedwongen een dagje autobus maar langs de weg is er altijd wel iets te beleven.

• Door een ongeval onder weg heeft de route een half uur langer geduurd dan voorzien.

• De laatste 20 km is men bezig met het aanleggen van de autoweg, dus de bestaande oude weg is volledig kapot gereden van vrachtwagens en bulldozer. Dit is geen weg meer maar een dirt track.

• Toen we aan kwamen in Jinghong was het al donker maar de tuk tuk chauffeur weet de weg in de stad en heeft het hotelletje gevonden zonder problemen.

• Bij het inchecken stond een gepensioneerd frans koppen aan de balie ten einde raad. De man had een zwaar bronchitis en sprak geen woord engels en de docter geen woord frans. Dus zijn wij nog voor enkele uren in de kliniek voor tolk gaan spelen.

• Kleine foto: rice paddy field.

dag 20 Jinghong

China Jinghong markt
  • Deze morgen eerst een bezoekje gebracht aan het Franse koppen in de kliniek. De medicamenten die ze deze nacht gekregen hebben waren blijkbaar een paarde middel want de man zie er al stukken beter uit dan gisteren.

• In de straten van Jinghong vinden we een restaurantje die ons een lekker ontbijt maakt. Een grote soepbol met noedels groenten en kippenbouillon.

• We rijden met de bus naar het volgende dorp Mengyang waar er een kleine markt is en een prachtigeboom staat de elephant shaped bayan tree.

• s'namiddags bezoeken we de botanic garden in Jinghong.

• s'Avonds een voorsmaakje voor morgen we vinden een thais restaurant waar er Pa thai; tom yam; sam tom en zefs ching beer op het menu staat.

• Dit is onze laatste dag in zuid west China morgen vliegen we terug naar Thailand. Voor ons betekend dit terug naar de beschaafde wereld en ook een beetje nostalgie terug naar de plaats waar ons avontuur in Azie begon in 1998.

• Kleine foto: mise en place m.a.w. voorbereiding voor een lekkere maaltijd.

dag 21 van Jinghong naar Chiang Mai

China; Jinghong
  • Onze laatste uren in China benutten we met het bezoeken van de jademarkt.

• We gaan nog iets eten voor het vliegtuig nemen naar Thailand terwijl we onze bagage in het hotel kunnen achterlaten.

• In Chiang Mai aangekomen nemen we een tuk tuk om ons naar het geusthouse te brengen waar we vroeger reeds geslapen hebben.

• We kunnen het niet nalaten om de night market te bezoeken en daar wat inkopen te doen.

• Bijna Loi Krathong, het feest van de lampionen op het water en de kleine luchtballons met vuur in de lucht, jonge thais vinden dit een uitstekend tijdstip om met een katapult het vuurwerk weg te schieten, we genieten samen met enkele van hen van het spektakel.

• kleine foto : zelf als straatverkoper moet je alles bij de hand hebben voor een hapje.