Flag Nepal

Home Tibet Voorbereidingen Week 1 Week 2 Week 3 Week 4

gosainkund sadhus gosainkund lake Kathmandu, Swayambhu Nepal, gosainkund

Week 1

Dag 1 Kathmandu

• Na vier jaar terug in Kathmandu. De reis is goed verlopen met twee verrassingen: eerst een vier sterren hotel in Bahrein ipv 10 uur wachten in de luchthaven en dan een bussines flight naar Kathmandu.

• Eenmaal aangekomen in de luchthaven stond Lakpa ons op te wachten. Hij is een echte Sherpa en helpt ons altijd en overal.

• Op weg van de luchthaven naar Thamel waar de meeste backpackers verblijven vroegen we ons af of de straten de vorige keer ook zo vuil waren. Het is er dus niet op verbetert, gewoon smerig op straat.

• Ons visa voor Indie zal voor woensdag zijn want morgen is alles gesloten voor het Holy feest.

• s'Avonds gaan eten in het Everest Steak house daar krijg je een halve chateau briande met frietje en groentjes dit is zeker een aanrader. En morgen misschien naar de apotheker om onze eerste imodium.

• Kleine foto: Straat vender met een singing bowl

Dag 2 Kathmandu

• Vandaag is het groot feest voor de hindu's in Nepal. Holy of feest water en kleur dit is een beetje te vergelijken met Songkraan in Thailand.

• Hier vult men zakjes met water en gekleurd poeder om de boel nog een beetje smeriger te maken.

• Het poeder wordt ook op iedereen zijn kleren en gezicht gesmeerd. het wast zeer slecht af en van je kleren wast het er niet makkelijk uit.

• Doordat we vandaag niet op straat konden hebben we dus ons visa voor India nog altijd niet kunnen aanvragen. Maar in een van de reisbureautjes heet men ons verteld dat het tien werkende dagen duurt om het visa te verkrijgen.

• Dus zijn onze plannen veranderd en we trekken de bergen in naar Gosainkund een meer op 4300m hoogte die in de winter bevroren ligt.

• Kleine foto: Peggy op het Holy feest in Kathmandu.

Dag 3 Kathmandu

• Vandaag hebben we uiteindelijk de plannen voor de reis gemaakt, na problemen met visa voor India en toegang naar Tibet, gaan we een trekking in de bergen doen.

• Zonder veel training zal het niet makkelijk zijn maar als er genoeg tijd is moet het wel lukken.

• We vertrekken naar Dunche op 2000 m hoogte om enkele dagen later de climax van onze trekking te beleven Gosainkund lake, een meer op 4300 m hoogte die ook frozen lake noemt.

• Verder over een pas van 4600m waar niet alleen de vrieskou maar ook de open vlakte het mooi maar koud maakt.

• Verder naar beneden door de Helambu vallei waar er verschillende sherpa dorpen zijn.

• Kleine foto: Lakpa onze gids concentreet zich op de kaart van onze trekking.

Dag 4 Kathmandu

• Vandaag zijn we druk in de weer geweest met voorbereidingen voor de trekking.

• Bij ons ga je naar de winkel om de hoek als je iets te vergeten bent, in de bergen is het mogelijk dat je zes dagen moet wandelen om een rol wc papier te vinden.

• Kathmandu blijft ons verbazen je kan uren door de straten lopen zonder je te vervelen.

• Deze namiddag hebben we onze rugzakken gemaakt om morgen te vertreken naar Dunche.

• Kleine foto: Sadhu in Kathmandu

Dag 5 Van Kathmandu naar Dunche

• We vertrekken vandaag voor onze trekking en blijven een kleine twee weken in de bergen. Dus twee weken weg uit de bewoonde wereld.

• De bus reis naar Dunche hebben we zes jaar geleden als eens gedaan, maar dat de weg zo slecht was dat waren we vergeten. Het eerste stuk is asvalt weg maar het tweede stuk is gewoon een verharde weg, met veel putten en bulten en soms een kleine landslide.

• In Dunche vinden we een leuk hotelletje met wc op de kamer en douche met stromend water, deze luxe zullen we de eerst volgende weken zeker moeten missen.

• Dunche is een typisch dorpje waar een trekking route begint, met meerdere hotels en veel kleine winkeltjes.

• Kleine foto: In Nepal heb je keuze op de bus: buiten of binnen.

Dag 6 Van Dunche naar Sing Gompa

• Voor het gemak hebben we een extra sherpa genomen zodat we de eerste dagen zonder bagage kunnen gaan.

• De sherpa wikkelt de bagage in een versleten doek en legt er een knoop in. Dan neemt hij nog een touw doet het rond de dekens en neemt de last op zijn voorhooft.

• Zoals altijd is er een groot verschil tussen de kaart en de werkelijkheid, de brug over de rivier is veel dichter dan op de kaart aangegeven.

• Na een beetje afzien en ongeveer 600m klimmen is het tijd voor de lunch. Iedereen eet het zelfde dan is het sneller klaar en verbruikt men minder hout.

• Daarna volgt er een lastig stuk we klimmen 200m in 40 min en dit is nog maar het begin. In bijna twee uur wandelen klimmen we van 2650m naar 3300m. In totaal doen we er iets meer dan drie uur over, een uurtje rusten mag wel op deze hoogte.

• En dan uiteindelijk Sing Gompa een leuk Guest House gevonden en met warme douche. Na het avond eten doodmoe en naar bed want morgen moeten we verder

• Kleine foto: Brug over de rivier

Dag 7 Van Sing Gompa naar Laurebina

• Vertrek om iets voor 09:00u het is toch een korte dag vandaag. Van Sing Gompa 3300m naar Laurebina 3950m doe je er ongeveer drie uur over rusttijden inbegrepen.

• De eerste 150m steil bergop klimmen door een prachtig dennebos waar we twee eekhoorns het pad zien oversteken.

• In Chalongpati nemen we een pauze van een half uur en drinken er warme thee. Het plaatsje stelt niet veel meer voor dan een Tea House en een ge├»mproviseerd hotel.

• Van daar nog een uur gaan naar Laurebina Dit is een lastig stuk niet alleen de hoogte die een beetje zwaar begint te worden, maar ook veel trappen en stukken met los zand. Bij aankomat in Laurebina is er een hotel op 3900m , maar Lakpa geeft de voorkeur aan een hotel iets hoger op 3950m. Hij zegt dat het beter is voor morgen want dan gaan we naar Gosainkund op 4330m.

• Tot nog toe hebben we geen last van hoogteziekte maar na meerdere trekking's in Nepal kennen we ons lichaam. Zeer veel drinken maar geen alcohol is de boodschap. We drinken ongeveer drie liter the per dag en langs het pad vullen we onze drinkfles die we zuiveren met iodine. Daarna een beetje vitamine C om de chloor smaak te verdringen. Dan is er nog het middel van de Nepali's "look soep" Daar hebben we geen probleem mee om een bolletje extra look per dag te eten.

• Het hotelletje is zeer simpel een kachel waar iedereen rond zit om zich te verwarmen. Op de kamer staat een bed gemaakt van een plank met een dunne matras, en de muren zijn met luchtspleten naar de andere kamer. Een wc op het einde van de gang en de douche hebben we niet gevonden, maar voor 2.5 euro kan je niet veel verwachten.

• Kleine foto: Ons ontbijt net klaar gemaakt op de kachel.