Flag Nepal

Home Tibet Voorbereidingen Week 1 Week 2 Week 3 Week 4

gosainkund sadhus gosainkund lake Kathmandu, Swayambhu Nepal, gosainkund

Week 2

Dag 8 van Laurebina naar Gosainkund

• Het eerste stuk is steil bergop wat niet klopt met de kaart, dus is het zweten geblazen ipv rustig aante zetten.

• De stupa die boven op de pas staat is versierd met gebedsvlaggen, op plaatsen als deze hangen we altijd een vlaggetje bij.

• Vanaf hier gaat de weg langzaam omhoog lang een breed pad. Naast het pad ligt de afgrond, op sommige plaatsen zijn er stenen aangebracht om het pad te versterken.

• Langs het pad stoppen we bij een beeld van Ganesh en Shiva, in de verte is Gosainkund reeds zichtbaar.

• Een klein half uurtje later komen we aan in Gosainkund, We hebben vandaag maar twee en een half uur gewandeld, maar toch niet te onderschatten om in de Hymalaya 400m te klimmen naar een hoogte van 4330m.

• s'Middags eten we een look soepje tegen de hoogte ziekte, en plots begint het te sneeuwen. Het zicht is prachtig om het meer in de sneeuw te zien. Na een half uurtje stopt het met sneeuwen en waag ik het erop om naar buiten te gaan.

• De tocht rond het meer is adembenemend, Gosainkund Lake in de sneeuw is de droom van iedere Nepal reiziger. De helft van het meer is bevroren, en het is ijzig koud maar toch geniet ik van de tocht.

• Rond 16:00u komen nog enkele toeristen toe die volledig ondergesneeuwd zijn, dit is nog maar het begin van de bui want later begint het nog te donderen en bliksemen ook.

• Kleine foto: Zonsopgang in Laurebina

Nepal, Sunrise LAurebina

Dag 9 Gosainkund

• Vandaag een rustdag het is hier gewoon te mooi om verder te reizen.

• Peggy neemt er een echte rustdag van na het vele klimmen van de voorbije dagen.

• Een paar honderd meter hoger is er een prachtig zicht op de omgeving, van hier kan je de volledige Langtang valei zien. rond 9:00u trekken we er op uit, door de sneeuw van gisteren is de berg nog volledig besneeuwd. Gelukkig heeft geeft Lakpa al meerdere keren naar boven geweest en vindt hij het pad zonder problemen. Sommige stukken zijn zeer steil en glad door de sneeuw en dan heb je af en toe nog een losse stenen.

• Nu en dan stoppen we een beetje om geen hoogteziekte te krijgen, maar ook om een beetje te rusten. Na onveeer drie kwartier zijn we op de eerste top, in het noorden ligt Langtang Lirum met zijn 7227m de hoogste berg in de Langtang valei. In het zuiden hebben we een prachtig zicht op Gosainkund lake.

• Iets naar het oosten staan er nog gebedsvlaggen op een tweede top maar deze is niet makkelijk te berijken. We moeten langs de besneeuwde rotswand klimmen om op de 4600m hoge top te komen. Daar aangekomen zien we enkele mistwolken aankomen uit de lager gelegen valei, we besluiten om terug naar beneden te gaan. De mist komt snel op en na een half uur zien we Gosainkund niet meer, als het niet begint te sneeuwen kunnen we niet verdwalen gewoon onze voetstappen volgen van de weg naar boven. Na ongeveer drie kwartier gaan komen we terug in Gosainkund en drinken er warme the.

• Kleine foto: De tot is bereikt 4606m

Nepal, gosainkund

Dag 10 Van Gosainkund naar Pedi

• Prachtig weer geen wolkje aan de lucht en stralende zon ideaal weer om over de pas te gaan. De weg naar boven is lastig niet alleen de hoogte maar ook het besneeuwde pad speelt ons parten.

• De pas zelf is niet veel meer dan enkele opeen gestapelde stenen die getuigen dat er ooit een dorp geweest is. En zoals op iedere pas de gebedsvlaggen.

• Het pad naar beneden is steil en bezaaid met losse stenen. Het eerste stuk ligt er nog sneeuw en moet je goed kijken waar je loopt, maar eens onder de 4000m is de sneeuw gesmolten en pas dan zien we hoe slecht het pad is.

• Tot onze verbazing is er op 4100m hoogte een hotel, veel meer dan een kamer en een kachel is er niet maar in noodgevallen altijd een plaats om te slapen.

• Het laatste stuk tot Pedi gaat zeer steil naar beneden en zonder het te beseffen zijn we er. Het hotelletje is zeer basic, de kamers zijn hokjes met juist een dubbel bed en een beetje plaats voor de bagage. In de leefruimte staat een grootte kachel die binnen evenveel rookt als buiten, en daarrond zijn houten planken gemaakt om op te eten dat zijn dus de tafels.

• We hebben weeral geluk met het weer want nog geen kwartier na aankomst is het beginnen regenen alsof dit nog niet genoeg is begint het nu ook nog hagel en sneeuw uit de lucht te vallen.

• Volgens de eigenaar van het hotel is het uitzonderlijk om rond deze tijd van het jaar nog hagel en sneeuw te hebben. Het is drie dagen geleden begonnen en men zegt dat het morgen de laatste dag is. Dus hebben we geluk of pech, Gosainkund in de sneeuw is prachtig maar het is ijskoud.

• Kleine foto: Boven op de Laurebina pass

Nepal, gosainkund, laurebina pass

Dag 11 Van Pedi naar Gopte

• De sneeuw van gisteren is deze nacht niet gesmolten, er ligt nog altijd zo'n 10cm sneeuw. Het pad loop over vijf richels van de berg, dus vijf keer naar benden en vijf keer naar boven voor we in Gopte zijn. Doordat alles dicht gesneeuwd is maakt dit de tocht er niet makkelijker op maar wel zeer mooi.

• In de sneeuw kan je makkelijk de sporen van dieren zien, Er zijn hier grootte dieren want we hebben een afdruk gezien van een klauw zo groot als mijn voet. Zou de yeti toch echt bestaan of was het gewoon een beer.

• Het constant onhoog en omlaag gaan maakt de tocht er niet makkelijk op, juist voor de laatse richel dalen we tot op 3500m om dan terug te stijgen naar 3675m en daarna terug te dalen naar Gopte op 3430m.

• Doordat we aan de verkeerde kant van de berg gaan blijft de sneeuw liggen, de zon komt niet boven de berg. Gelukkig zijn onze schoenen waterdicht en hebben we geen natte voeten.

• Gopte zelf stelt niet veel voor twee hotelletjes en dat is het, ons hotel is iets beter dan dat van gisteren en kost dan ook twee euro ipv een euro.

• Kleine foto: De fluitketel staat op een open vuur.

Nepal, Padi

Dag 12 Van Gopte naar Tharepati

• Deze nacht is er nog een beetje sneeuw bijgevallen zodat we toch in de sneeuw moeten vertrekken.

• Tahrepati ligt ongeveer 200m hoger dan Gopte dus moet er vandaag een beetje geklommen worden, in tegenstelling tot gisterren is het maar een keer naar beneden en dan terug klimmen. De stukken naar boven kunnen zeer steil zijn tot 45 graden.

• Op het lager gegelegen deel is het pad sneeuw vrij en zijn er meerdere soorten bloemen aan het bloeien, waaronder een soort rododendron. De fel rode besneeuwde bloemen zijn prachtig, een zicht dat je bij ons nooit te zien krijgt.

• Het bos staat vol met dennebomen volledig begroeid met mos door de vochtigheid, een van de bomen heeft onderaan een gat dwars door de stam waarschijnlijk door een bliksem inslag.

• Tot overmaat van ramp begon het vandaag een uur vroeger te sneeuwen dan anders, met nog een uur te gaan tot in Tharepati moet ik geen verdere uitleg geven hoe we daar aangekomen zijn. Toen er nog een beetje wind bijkwam zagen we geen 50m ver meer, de perfecte situatie om verdwaald te lopen. Vraag me niet hoe Lakpa de weg vindt, maar we zijn goed en wel aangekomen enkel een beetje nat en koud.

• In Tharepani ligt de splitsing naar Sundarijal, Mohakal of Melanchi Bazar. Sundarijal nemen we niet dit pad gaat teveel op en neer. In Tarkeghyang zal de beslissing vallen, dan maken we de keuze tussen nog vier of twee dagen stappen naar iets beschaafdere wereld.

• Kleine foto: Een van de bomen die getroffen is door een blikseminslag.

Nepal, Gopte

Dag 13 Van Tharepati naar Malemchigaon

• We velaten Tharepati in de sneeuw maar dat zijn we ondertussen al gewoon. Het pad loop 1000m naar beneden en deze keer zonder klimmen, het lijkt wel een droom.

• Tot op ongeveer 3000m is het pad besneeuwd daarna is het een prachtig pad naar beneden. Onderweg zien we veel bomen die getroffenzijn door een bliksem inslag, niet moeilijk met al dat onweer hier. Sommige bomen zijn in drie gespleten en enkel de onderkant in nog over.

• Peggy heeft de laatste dagen een beetje last van diarree en dat maakt het er niet makkelijker op. We denken dat het water voor de the in Pedi van sneeuw kwam en niet genoeg gekookt was. Morgen blijven we een dag in Melanchigaom zodat we beiden op kracht kunnen komen, want de laatste dagen loop ik tamelijk verkouden.

• Op ongeveer 3000m is er een boerderij met toch wel 15 koeien, een groot bedrijf volgens Nepaleese normen, wat men met de melk doet blijft mij een raadsel want het dichtste dorp ligt 500m lager.

• Het laatste stuk is zeer steil naar beneden, dat is meestal zo als je de rivier over moet. Dan nog een klein stukje en we zijn er.

• Kleine foto: Hout sprokkelen is het werk van de kinderen

Nepal, Malemchigaon

Dag 14 Melanchigaon

• Een rust dag eens lekker niets doen, lang slapen tot 8:00u en dan ontbijt, maar veel honger hebben we niet. Peggy heeft nog altijd last van diarree en ik ben verkouden.

• Alhoewel het regen seizoen maar in juni begint geeft het deze morgen niet gestopt met regenen.

• Om 10:00u begint het spreekuur bij de dokter, helemaal niet te vergelijken zoals het er bij ons aan toe gaat, maar misschien wel zoals honderd jaar geleden. Het onderzoek bij peggy beperkt zich tot het meten van de bloeddruk en enkele vragen. De medicatie die je nodig hebt moet je zelf vragen, en als je geluk hebt is de voorraad niet uitgeput. De medische verzorging is hier meer dan een eeuw blijven stilstaan, maar ook de prijzen, we betalen:" voor consultatie en medicatie 0.40 euro cent".

• s'Middags nog een uitstapje door het dorp tot aan de school. Alhoewel het zondag is moet iedereen naar school om zijn rapport te halen en dan begint de vakantie.

• Voor het eerst in meerdere dagen is het mogelijk om een douche te nemen, de voorraad vochtige doekjes en deodorant stonden bijna op rantsoen. Denk niet dat je hier een luxe badkamer hebt, maar wel een hok buiten in de tuin van ongeveer anderhalf bij anderhalve meter met een afvoer. Binnen op de kachel verwarmt men een halve emmer water, dit mengen met een halve emmer koud water en niet te vergeten en kleine maatbeker, deze dient om het water over je te gieten. Dit alles samen en dan nog eens een buiten temperatuur in de zon van om en bij de 20 graden, zijn hier voor ons beter dan het meest luxueuze welness center bij ons.