Flag Nepal

Home Tibet Voorbereidingen Week 1 Week 2 Week 3 Week 4

gosainkund sadhus gosainkund lake Kathmandu, Swayambhu Nepal, gosainkund

Week 3

Dag 15 Van Malemchigaon naar Tarkeghyang

• Prachtig weer deze morgen veel zon en geen wind, ideaal voor het stuk naar beneden. Het eerste stuk is steil naar beneden tot aan de rivier op een kleine 2000m. Langs het pad komen we meerdere boerderijen tegen met soms maar enkele koeien.

• De brug over de rivier heeft zeker betere tijden gekend, de planken zijn hier en daar rot. Naast de brug hangt er nog een kabel om 2 personen naar de overkant te brengen maar deze stamt uit een vorig tijdperk.

• De weg naar beneden loopt door de tuintjes van de mensen die er wonen. De meeste tuintjes liggen nog onbeplant op enkele die beplant zijn met aardappelen en tarwe.

• Het pad loopt langzaam naar boven, doordat we allebij een beetje ziek zijn en de zon gloeiend heet op ons brandt komen we bijna niet vooruit.

• Met nog een half uur te gaan begint het opeens te regenen, we stoppen om onze gore tex vesten aan te doen en wandelen verder, De regen gaat over in hagel en sneeuw , maar er is niets om te schuilen dus wandelen we verder in de sneeuw. Na een kwartier zien we een tempel in aanbouw, we stoppen er om te schuilen en krijgen warme tea. Het blijft nog een half uur regenen tot we verder kunnen gaan.

• Bij aankomst in Tarkenghyang stoppen bij het eerste hotel die we tegenkomen om onze kleren te drogen en ons te warmen bij de kachel

• Kleine foto: Oude worden in de Hymalaia, hier kan men de huizen niet aanpassen.

Nepal,Tarkeghyang

Dag 16 van Tarkeghyang naar Kakani

• Voor een keer hebben we geluk, stralende zon om te vertrekken en droog aan komen in Kakani, de weergoden waren ons gunstig gezind vandaag.

• De weg naar beneden is makkelijk, het pad loopt langzaam naar Kakani zonder veel hoogte verschillen. Voor het eerst zijn er geen losse stenen of steile stukken, het is en luxe dag om te wandelen.

• Onderweg passeren we veel meer huizen dan de vorige dagen, we komen ook dichter bij dorpen die een busverbinding hebben met Kathmandu. Het is hier minder hoog, onder de 2500m dus warmer en meer landbouw mogelijk.

• Onderweg komen we een elektriciteit's centrale tegen, deze werkt enkel overdag want s'nachts wordt het water opgespaart in een bekken om de volgende dag stroom te maken.

• Na ongeveer 3 uur gaan komen we aan in Kakani. Rond het dorpsplein staan 2 huizen waarvan 1 ons hotel is met welgeteld een kamer, drie stoupa's, een tempel, het toilet bevindt zich net voorbij de derde stoupa onder de tweede boom, en niet te vergeten nog een schoolgebouw die er tamelijk verlaten uitziet.

• Gisteren in Tatkeghyang hebben we samen beslist om de korte weg te nemen. De tocht is prachtig geweest maar niet te onderschatten, zeker als je eraan begint zonder voorbereiding. Beide geplaagd door ziekte en soms een beetje te koud voor ons. Dus na bijna twee weken in de hymalaya terug naar de beschaafde wereld.

• Kleine foto: Dit is en Nepaleese paraplu om op het veld te werken.

Nepal, Kakani

Dag 17 van kakani naar Kathmandu

• Voor vandaag is er normaal een korte tocht voorzien, maar in Nepal kent men:"land slides" een beetje te vergelijken met een lawine maar dan de aarde die naar beneden schuift. Zo kan het gebeuren dat de weg opeens tien meter lager ligt.

• Tot in Timbu gaat het zeer steil naar beneden ongeveer 500m, normaal is dit het laatste dorp van de trekking. Maar door een land slide moeten we nog enkel kilometers verder. Het is een tamelijk groot dorp met enkele winkels die als bevoorrading dienen voor de bergdorpen.

• De weg van Timbu naar Kiul ligt langs de nieuwe weg naar Malemchigaon en volgt de rivier bedding. De traditionele paden veranderen langzaam in verharde wegen voor bussen, niet dat dit autosnelwegen zijn maar je moet niet meer tevoet gaan.

• Zes jaar geleden kwamen we voor de eerste keer naar Nepal om er een trekking te maken in de bergen, na twee weken kwamen we terug in Kathmandu "oververmoeid, maar we wilden meer". We kwamen terug en deden Annapourna round, een tocht van 220km met de thourung la pass van 5416m hoog. En nu wilden we naar Tibet maar door omstandigheden sloten de Chinezen de grens, dus terug naar de bergen:"de Hymalaia is niet te overwinnen, maar is telkens terug afzien en genieten", we komen terug, misschien in een volgend leven, maar er is nog zoveel te zien.

• De bus rit van Kiul naar Kathmandu is niet meer dan 60 km maar duurt toch zes uur, dit zijn de verharde wegen waar je niet tevoet moet lopen.

• Bij aankomst in Kathmandu zijn we s'avonds een lekkere chateaubriand gaan eten in het Everest steakhouse, het eten in de bergen is wel lekker, maar na veertien dagen afzien, zijn frietjes met een zacht stukje rund fillet een delicatesse.

• Kleine foto: Land slide

Nepal, Timbu, land slide

Dag 18 Kathmandu

• Na bijna twee weken in de bergen, gaan we vandaag eens lekker niets doen. In Europa heb je de Alpen en de Pyrenee├źn, wij zijn er nooit geweest . Maar met anderhalve week op meer dan 3000m hoogte heb je nood aan een beetje zuurstof en in Kathmandu is dit zeker niet te vinden, dus hebben meerdere dagen nodig om te bekomen. Vooral onze spieren die gewoon niet meer me willen, waarschijnlijk een beetje teveel belast maar dat komt wel in orde.

• Wie ooit terug kwam in Kathmandu na een trekking in de himalaya weet hoe vermoeiend, maar ook hoe gelukkig we ons voelen. Lang geleden,lag ik in mijn tentje in Marche Les Dames, vanaf toen bestond het woordje opgeven niet meer, maar de ardennen zijn de Himalaya niet.

• Gelukkig hadden we Lakpa die ons overal en altijd geholpen heeft, Hij is nog een echte sherpa, geboren in Kimathanka Sanknuwa Sabha een dorp op meer dan 3000m hoogte op de grens met Tibet. Naar Kathmandu gekomen om er te werken als drager voor reisorganisatie, met lasten van meer dan 50 kg. Op aan dringen van Betty heeft hij een cursus gevolgd om als zelfstandig gids te werken. En nu spreekt hij goed engels maar is overbezorgd voor de toeristen die hij mee neemt in de bergen. Het is nu de derde keer dat hij onze sherpa was in de bergen, Mocht ik ooit het geluk hebben genoeg geld te hebben om een poging te doen om op het dak van de wereld te staan:"The Mount Everest" dan gaat Lakpa mee met mij tot op de top.

• Kleine foto: Onze bezorgde Lakpa en Peggy op onze vorig reis in nepal.

Nepal, Chame

Dag 19 Kathmandu

• Kleine foto: prayer wheel

Dag 20

• Kleine foto:

Dag 21