cambodia
cambodia

 

Home Cambodia route Week 1 Week 2 Week 3 Voorbereidingen

 

cambodia Mekong/ Ratanakiri Cambodia Ruby/ S21 cambodia Bayon/ Ta Prohm cambodia Happy Pizza/ Tarantula Cambodia Killing fields/ Mondelkiri

 

Route

 

  • Reizen in Cambodia is leuk maar onvoorspelbaar, moesson; de weg weggespoeld; platte band; motorpech en nog zo veel meer.
  • In gedachten weet ik wat ik wil doen, maar de werkelijkheid zal zeker anders zijn. Deze keer heb ik geen plan gemaakt van dag tot dag, ik wil genieten van mijn reis. Ga op plaatsen komen waar ik echt tot rust kan komen, en dat heb ik nodig na een moeilijk jaar.
  • Mondelkiri en Ratanakiri ongerepte natuur, waar je met een olifant naar het volgende dorp gaat.

 

Vertrek van thuis naar Thailand

  • Ben echt blij dat ik niet meer met Gulf Air vlieg, want er zijn wilde stakingen in frankrijk en je weet nooit. Geen trein maar wel een vlieger, pech je kan thuis blijven.
  • De vlucht met Etihad was terug perfect alles op en aan echt een aanrader, heb dit nog maar zelden meegemaakt vliegtuig komt ongeveer een half uur te vroeg aan.
  • Er is een nieuwe treinverbinding van de luchthaven naar Bangkok, ze hebben er meer dan twee jaar aan gebouwd om de trein meer dan 10meter hoog te laten rijden over een afstand van meer dan 30 km. Een beetje beton en staal meer of min denk dat ze der hier genoeg hebben.

Vertrek van Bangkok

  • Bangkok is nog altijd een wereld stad met een mix van vele culturen. Mijn hotel is gelegen in de omgeving van de Bayok tower en daar vind je veel Indiërs en negers.
  • Een groot probleem deze reis de aanhoudende moesson regens, het wil maar niet stoppen altijd halfweg in de middag. Met bakken komt het naar beden, lopen heeft geen zin nat ben je toch.
  • Morgen vertrek ik naar Chantaburi en dan begint het echte avontuur, de grens over naar cambodia

Op weg naar Cambodia Dag 1

  • Na een paar dagen Thailand ben ik al volledig aangepast aan het leven hier, alles op zijn gemak en je zeker niet haasten. Deze morgen was ik vroeg op nog een beetje last van de jet lag, maar dat gaat wel over.
  • Te voet naar het busstation gegaan maar bij aankomst wist men mij te zeggen dat de songteaw naar Ban Packard vertrekt van de markt. Deze keer wel met de taxi, heb al genoeg gewandeld. Bij aankomst stond de songteaw te wachten, na ongeveer drie kwartier zijn we vertrokken. Zoals meestal in Thailand is er meer bagage dan passagiers. Volgeladen met groenten een paar Thais en een toerist.
  • De rit naar de grens verloopt vlot, ik betaal 100bath en men brengt mij tot aan de grens Vertrekken van Thailand is geen probleem, stempeltje en weg. Nog maar net aan de andere kant staat er al een brommertaxi te wachten, de jongen vraagt mij of hij mij naar de immigratie moet brengen en dan naar Pailin. We bespreken de prijs 200 bath en vertrekken.
  • Al de wilde verhalen die ik ooit gehoord heb om Cambodia binnen te komen zullen voor een volgende reis zijn, alles verliep vlot en zonder probleem.
  • Na een ritje van een half uurtje komen we aan in Pailin, mijn eerste echte kennismaking met cambodia. Op het eerst zicht nog altijd even vuil als bij mijn eerste reis in 2002 en het duurde niet lang om dit te bevestigen.
  • De eerste plaats waar hij stopt ziet er mij duur uit dus vraag ik naar een buget guesthouse, dan stop hij bij het Ponleu Pich Pailin guesthouse waar het 4$ is per nacht.Geen luxe maar heb wel een eigen badkamer. Een bord rijst met iets bij van vlees of groenten kost op de markt 1$ per bord.
  • Pailin staat bekend voor zijn edelstenen, alhowel hier zeer veel boven gehaald is ten tijde van Pol Pot om de oorlog te financieren. Wat niet wil zeggen dat er geen stenen meer te koop zijn. Zou graag een van de mijnen willen bezoeken maar er is nergens iemand te vinden die een beetje engels spreekt, zal moeten wachten tot in Bokeo Noord oost Cambodia daar zijn ook mijnen. En daar is het wel veiliger dan hier want hier liggen er nog veel land mijnen.
  • De market van de edelstenen is prachtig, vooral als je ziet hoe ze hier de juwelen maken. Gieten, opkuisen, gaatjes boren stenen zetten en polijsen. Alles gebeurt terwijl de klant kijkt of kwijlt, hier worden prachtige stukken gemaakt, een voor en kunstwerkjes.

Van Pailin naar Battambang dag 2

  • Terug vroeg wakker maar deze keer van de regen, het kwam met bakken uit de lucht zeker rond 6:00 uur. Na een koude douche met een beetje vuil water op weg naar de markt om iets te eten.
  • Westers eten hebben ze hier niet en dat verlang ik ook niet, ben veel gewend in het oosten zoals gestold bloed en kippenpoten wel zonder nageltjes. Maar noedels met koude melk. nee bedankt ze denken misschien dat het corn flackes zijn. Voor mij hebben ze er een beetje kippen bouillon bij gedaan zo eet ik hier mijn ontbijt.
  • Mijn rugzak verder gemaakt en weg naar de taxi, hier zijn geen bussen dus enkel gedeelde taxi's. Vandaag meer geluk dan gisteren de taxi stond te wachten op mij, een beetje onderhandeld over de prijs maar voor 5$ mocht ik mee maar wilde wel vooraan zitten. Achteraan zaten al drie vrouwen en een kind, wist dat er zeker nog enkele zouden bij komen . Nog een vrouw ophalen in een moslim dorp dat is in totaal 6 volwassenen en een kind, nog niet genoeg er kan der nog eentje bij op de achterbank hier zijn ze toch niet breed en dat kind kan op de schoot zitten. Tot hij opeens stopte om nog iemand mee te nemen, geen probleem zetel achteruit en met twee op de zetel van de chauffeur. Dus met 8 volwassenen en een kind in een oude Toyota Camry op gas.
  • Benziene uit olievaten met pomp of uit cola; fanta; sprite en ook soms black label of red label flessen, dat is hier de normaalste zaak van de wereld. Maar gas uit een grote gasfles omgekeerd op een weegschaal met een klein plunjer pompje om de druk op te voeren dat is iets nieuw. Voor men begint te tanken schrijft men met krijt het gewicht op de gas fles en als men gedaan heeft kijk men gewoon naar het verschil.
  • Aangekomen in Battambang te voet naar hotel ongeveer een 1km leuk hotelleletje met ventilator en eigen badkamer en misschien een beetje warm water, na een tijdje denk je toch dat het warm is, en voor 5$ heb je geen suite.
  • Onderweg een gezellig restaurantje gepasseerd met als naam de Smoking Pot waar ik na het inchecken terug kom. Drink er een pot thee voor 0.25$ en eten kost er bijna niets Tom yam nog geen 2$.
  • Ben echt aan het genieten van de rust die ik toch wel nodig had, en voel dat ik tot rust aan het komen ben. Na een babbeltje met de baas en een beetje lezen in mijn reis lectuur staat mijn programma voor de komende dagen vast.
  • Deze middag kookles, en ik mag de gerechten zelf kiezen op eentje na dat moet een Cambodiaans gerecht zijn. Dus wordt het Tom Yam; Laab en chicken amok. Voor iedereen die mij een beetje beter kent weet dat ik er met volle teugen van genoten heb, zeker toen ik begon met look fijn te snijden met een grote bijl en iedereen naar mij keek . Toen de zeven teentjes fijn gesneden waren heb ik wel toegegeven dat ik nog gekook heb.
  • Voor de liefhebbers recept van: "Laab"
    • Ingrediënten
      • 5 teentjes look
      • 2 schijfjes gember
      • 3 rode chili
      • 1 groene chili
      • 1/2 challot
      • 2 kafier blaadjes
      • 100g vlees kip; varken of rund
    • Bereiding
      • snij alle groenten zeer fijn
      • snij het vlees in blokjes en dan met een scherpe bijl fijn hakken
      • groenten en vlees samen voegen en alles fijn hakken
      • wok op een hoog vuur en zeer heet laten worden
      • vuur laag zetten en een klein beetje olie in de wok doen
      • alle ingrediënten in de wok doen en goed roeren gedurende twee minuuten
      • een eetlepel fish sous toe voegen
      • een limoen uitpersen
      • schik de laab op een bord met een schijfje komkomer en een paar schijfjes tomaat, liefst met plak rijst (stiky rice) dan blijft het goed plakken gewone rijst kan natuurlijk ook
  • Alle ingrediënten voor dit gerecht zijn bij ons makkelijk te vinden, geniet ervan.

Dag 3 Battambang

  • Deze morgen een lekker eitje met een boterhammetje dat heeft gesmaakt, en hier hebben ze lekker brood wel een beetje zoet. Moet een beetje energie op doen want deze morgen is het met de fiets te doen.
  • Eerst op weg naar het toerist office maar dat blijkt gesloten te zijn, het is vandaag de verjaardag van de koning en dan is bijna alles dicht
  • Dus zonder al te veel uitleg op zoek naar een tempel in het oosten van de stad waar nog 21 traditionele huizen staan. De weg langs de rivier en het oversteken van een oude brug zijn veel interresanter dan de tempel zelf. Zeker de oude brug maar als ik half weg was dacht ik had misschien toch beter de andere brug genomen, tussen de rails lagen hier en daar twee planken en soms maar maar een plank en zelfs een stukje zonder planken dus van de ene balk naar de andere en met een fiets aan de hand gaat dat niet goed.
  • Dan nog eens langs mijn hotel gepasseerd om naar het toilet te gaan, hou er niet van om ergens in de bosjes iets achter te laten, en je moet hier altijd op het pad blijven. Wat ik toen nog niet wist maar een paar uur later wel: had mijn sleutel op de kamer laten liggen en geen reserve sleutel te vinden.
  • Ongeveer 3.5 km van Batambang zou er een dorp moeten zijn waar men rijstpapier maakt, kilometers waren zeker mijlen en de kaart van lonely planet klopt niet. Het pijltje staat aan de verkeerde kant van de rivier volgens de kok die mij gisteren leerde koken. Na een kwartiertje fietsen was er een brug over de rivier, maar nog altijd niets gezien. En vragen helpt ook niet want ze verstaan er niets van, dus de brug over gestoken en teruggekeerd aan de andere kant. Wat denk je niets anders gezien dan vriendelijke mensen. Nog eens geprobeerd en na ongeveer een half uur fietsen ben ik in het dorp aangekomen. Een beetje afgezien maar is wel de moeite om te zien hoe primitief ze hier nog tewerk gaan. De hokjes die je in rijstpapier ziet staat komen van het drogen op een bamboe raster, dat gebeurt gewoon in de zon. Met een klein potje doen ze een beetje deeg op een leren vel en vrijven het open met dat potje. Er wordt vuur onder gemaakt om water te koken en de vellen te stomen, dit vuur wordt gemaakt met het kaf van de rijst. Eenmaal het velletje gestoomd wordt het met een dunne pannekoek draaier weggenompen en op een stuk bamboe stokgelegd dan rolt men het terug af op de bamboe rooster om te drogen.
  • Na al die kilometers rond te fietsen had ik honger gekregen, eten is hier geen probleem overal staan er eetstalletjes. Normaal zondig ik nooit tegen de basis regels:" gekookt, gebakken of geschild" hier durf ik dat wel eens een regeltje overslaan en een beetje meer chili en look eten dan thuis ook. Tot nu toe heb ik nog geen ruzie met mijn darmen, maar denk dat ze al iets gewend zijn na al die jaren op reis in het oosten.
  • Terug in het hotel aan gekomen, oei oei sleutel ligt nog binnen in de kamer en de reserve sleutel past niet. Dat is geen probleem iedere sloten maker kan hier een deur open maken, dus als ik terug kom na mijn ritje van de middag ligt mijn sleutel aan de receptie en kan ik terug binnen.
  • Eerst naar de bamboe tein, na een ritje van 20 minuten komen we aan in het station. Er staat al een "Norry" te wachten maar geen passagiers, dus moet ik die alleen huren voor 7$ mag ik de volledige trein hebben. De brommer moet er natuurlijk ook op. De sporen hebben ooit wel eens recht gelegen in een lang verleden, het treintje of plank schud en trilt langs alle kanten.De topsnelheid ligt toch rond de 40 a 50 km/h zeker bijna op het einde geeft hij goed gas. Onderweg niemand tegen gekomen dus hebben we de trein niet van de sporen moeten nemen.
  • De dorpen langs het verharde pad zijn prachtig, net zoals de rijstvelden. Gelukkig heeft het in een paar dagen niet geregend anders is deze weg niet mogelijk met een brommer.
  • Uieindelijk komen we aan bij de bomen met de vleermuizen maar dat zijn vleerhonden. Zo groot als een kip en ze maken een verschrikkelijk lawaai ze hebben kleine scherpe tandjes en bijten naar elkaar. Iets verderop zitten er duizenden van die vleermuizen in een grot en komen rond 17:30 uur naar buiten moet ook wel leuk zijn maar dan zie je de vleermuizen niet echt ze vliegen gewoon voorbij in het donker.
  • Op de terug weg bezoeken we een wijngaard de enige van Cambodia, er staan 4 ha druiven een overblijfsel van de fransen. De wijn heeft niet echt een wijn smaak en ruikt naar porto, dus geen aanrader voor 15$ per fles.
  • Nog ongeveer 15 km rijden met de brommer en ben blij dat ik terug thuis ben, mijn kont doet pijn van het fietsen en op de brommer te zitten.
  • Heb juist een green curry gegeten met een bordje rijst en deze avond vroeg naar bed want morgen vertrekt de boot om 7:00uur.

Dag 4 van Batambang naar Siam Reap

  • De wekker gezet om 5:30u want men komt mij ophalen om 6:30u, voor een keer zijn ze hier niet te laat ze komen mij voor tijd verwittigen dat de brommer al staat te wachten.
  • Aangekomen bij de vertrekplaats nog geen boot te zien, dus nog tijd om een broodje te eten met een pot koffie, In cambodia hebben ze lekkere koffie dezelfde smaak als in Vietnam.
  • De boot is niet groot ongeveer 40 plaatsen, we vertrekken met nog geen 20 man waarvan meer dan de helft touristen. Dit is nochtans het lokale openbaar vervoer voor de mensen die tussen Battambang en Siem Reap op het water wonen. Wegen zijn er niet enkel water, de meeste huizen drijven op plasticvaten of soms op olie vaten maar die roesten en dan zakt het huis weg.
  • Het eerste stuk langs de rivier, veel huizen, veel vissers, iedereen is bezig met iets. Dan kom je op het Ton Le Sap meer totaal anders, kilometers niets en dan opeens een dorp, hier drijven de huizen. Volgens het seizoen verplaatsen ze het ganse dorp naar eendere plaats.

Dag 5 Siam Reap

  • Deze morgen rustig mijn tijd genomen want heb besloten om hier 3 dagen te blijven ipv 2 dagen. Rond 9:00u een stevig ontbijt en dan op weg met de fiets naar Angkor Thom., deze tempel ligt iets verder dan Angkor Wat en zal een kleine 10km zijn van Siem Reap.
  • De eerste tempel die ik bezoek is de Bayon, met duizenden lachende boudha's. Overal waar je kijkt zie je een boudha beeld. de tempel is 156m X 141m en 43m hoog er zijn nog 27 van de 49 of volgens andere bronnen 54 torens over. Iedere toren heeft vier drie of soms maar twee gezichten.
  • Daarna Terrace van de Lepper king indrukwekkend hoeveel vrouwen hij gehad heeft want ieder beeldje staat voor een vrouw. Het mooist is dat de volgende koning er gewoon een terrace voor gebouwd heeft met terug een paar honderd beeldjes.
  • Juist er naast ligt terrace of the Elephant 300 meter lang met vijf trappen, en in het verborgen gedeelte een prachtige afbeelding van een paard met vijf hoofden.
  • Met de fiets een stukje verder gereden tot aan Preah Palilay niet zo groot ongeveer 50²m spijtig dat men de bomen heeft afgezaagd die er voor stonden.
  • Aan de oostelijke poort van Angkor Thom een belg tegen gekomen die me de weg heeft getoond naar. Een van de vier tempels die op iederehoek van het complex staan. De Bayon ongeveer 2.000.000 bezoekers per jaar, dat kleine tempeltje op de hoek misschien een paar duizend is niet echt iets speciaals, maar de weg er naartoe is bijzonder. Het tempel complex is ongeveer drie op drie kilmeter en boven op de muur is er een pad waar je kan fietsen.
  • Om af te sluiten een bezoekaan de Bapuon die stond ach jaar geleden al tussen de stellingen en nu nog. Als ik met pensioen ga zal ik nog wel eens terug komen, en dan is zal het waarschijlijk afgewerkt zijn. zeker als we moeten werken tot ons 65 jaar.
  • Dan nog ongeveer 10km terug naar mijn guesthouse, de fiets liep gesmeerd ik iets minder. Onderweg nog een verplichte stop, Hillary Clinton is blijkbaar op bezoek in Cambodia en zij wordt onder escortte met toeters en bellen naar de tempels gebracht. De rest van de touristen moeten maar maken dat ze der garaken, ipv een gepantserde zwarte jeep zouden ze haar beter een olifant geven zoals het er vroeger aan toe ging, Dan geniet je der van en doet je kont ook pijn.

Dag 6 Siem Reap

  • Nog een beetje moe en stijf van gisteren vertrokken rond 9:30u voor een ritje een dikke 20km met een chinese vrouwen fiets. De combinatie Chinezen en vrouwen da komt niet goed.
  • Eerste twee tempels Thommanon en Chau Say Tevoda, men is alles zeer mooi aan het restaureren en dat maakt het soms een beetje echt. Vooral die tweede tempel heeft men ook alle bomen weggedaan, prachtig werk maar zo hier en daar nog een stukje jungle is wel prachtig. Spean Thmor daarentegen is niet veel meer dan een paar blokken steen met enkel bomen er op. Bijna niemand stopt er maar is wel mooi.
  • Ta Keo is een grote tempel van 225 X 195 en ongeveer 50m hoog met zeer steile trappen, Het is altijd lachen om die Jappen naar boven te zien gaan kijk maar eens naar de foto's. Niemand weet waarom de tempel nooit voltooid is, misschien door de dood van Jayavarnan Vofomdat de steen te hard was om de versierinen aan te brengen.
  • Dan op zoek naar Ta Nei de weg ernaar toe is al prachtig, niet makkelijk om te vinden, voorbij Ta keo draait de verhardeweg naar rechts, links is er een zand weg met toileten de weg volgen en dan op de T links meedraaien en direct terug rechts. Niet door doorrijden anders kom je terug aan Ta Keo, dit pad volgen tot de tweede afslag naar rechts. Nog een paar keer flink trappen op de pedalen en dan zie je de tempel verschijnen van tussen de bomen. De tempel in niet zo groot 55m X 47m, maar weinig toeristen komen tot hier. Enkel die met eigen vervoer want een toek toek rijdt niet langs die kleine wegen anders moet je extra bij betalen. Zeker een aanrader "klein maar fijn".
  • De volgende is Ta Prohm is voor mij nog altijd de mooist tempel, toen ik hier acht jaar geleden voor het eerst kwam stond hij al op nummer en dat blijft zo.De omvang van de tempel 1km op 650m met hier en daar een boom er tussen maken de tempel zo uniek en zo prachtig dat je er uren kan in blijven rond lopen.
  • Banteay kdei nog een tempel waar de bomen hier en daar zijn blijven staan, niet zo groot 700m X 500m als Ta Prohm maar zeker de moeite waard om te bezoeken.
  • Om de dag af te sluiten en met de zon aan de juiste kant te sluiten Srah Srang of koninklijke badplaats met afmetingen van 700m X 350m toch wel een redelijke badkuip. Prachtig om te zien en dit badkuipje staat al meer dn 900 jaar vol met water.
  • Nog een fietstochtje van ongeveer 12 km naar Siem Reap en raar maar waar een beetje minder vermoeid dan gisteren aangekomen in mijn guesthouse.

Dag 7 Siem Reap

  • Vandaag de grote toer dus zonder omweg 33km, maar wil de west gate van Angkor Thom zien dar is een drie km meer. Beginnen met Angkor wat die kom ik eerst tegen, alhoewel dit zeker niet mijn favoriete tempel afmetingen 1,1km op 0,9km met daarrond een wal van 200m breed de vijf torens zijn meer dan 50 meter hoog. Langs de hoofd ingang is een pad van 475m lang en 9,5m breed, maar toch kom ik liever langs de oostelijke poort binnen veel minder volk, want he krioelt er van de jappaners. En die wil ik juist niet tegen komen op reis want iedereen moet een fototje hebben met iedereen, een jappaner mer vijf of zes fototoestellen rond zijn arm is geen uitzondering en dan wisselt het. Zo worden er soms twintig foto's genomen op een plaats, je hebt het waarschijnlijk al wel gezien in Brugge is daar juist hetzelfde. Na een half uurtje hou ik het voor bekeken en ga verder.
  • De west gate van Angkor Tom is totaal anders geen toeristen "same same but different" de binnenkant is prachtig een beetje opgekuist maar toch nog veel groen op de stenen. de buitenkant is gestut en een deel is afgebrokkeld.

Dag 8 van Siem Reap naar Kompong Chamm

  • Zoals altijd hier kan men niets deftig organiseren, men komt mij vroeger ophalen dan voorzien en de bus staat al te wachten. Na een ritje van en kleine twintig minuuten door stad hebben we nog een persoon opgehaald en stoppen we op nog geen 100 m van mijn hotel. Daar moet ik nog een half uur wachten tot de bus vertrekt naar het busstation. dat geeft niet want ik had nog geen ontbijt gehad. Een maal aan gekomen in het busstation wisselen van bus en dan toch nog een klein uurtje wachten, Ze hebben mij opgehaald om 6:40u en ben vertrokken om 8:30, na anderhalve week Azïe maak ik mij daar niet meer druk in.
  • Onderweg een klein probleempje op de markt, toen ik mijn wisselgeld terugkreeg van een stikey rice in bamboe kreeg ik duizend Riel te kort. Ik kreeg het geld volledig verfrommeld in een hoopje terug, alles nageteld en zag dat de rekening niet klopte ze wist het al want de duizend Riel had de verkoopster al in haar hand.
  • Bij aan komst in Kompong Cham probleempje met de motor taxi. Eerst vroeg hij 1$ weet uit ervaring dat ze meestal het dubbele vragen dus gehalveerd in 2000 Riel. Het was een ritje van nog geen kilometer, nadat ik voorzichtig mijn gedacht gezegd had heb ik 1000 betaald.
  • Verder geen problemen gehad leuk gestouwde met zicht op de Mekong voor 5$. En zit aan de goedekant voor de zon's ophang hoop dat het morgen niet bewolkt is.
  • Heb nog een ritje gemaakt met met een brommer taxi voor 5$ zijn we toch een dik twee uur onderweg geweest.
  • Phnom Pros & Phnom Srei: de heuvel van de vrouwen en de heuvel van de mannen. Volgens de legende met verschillende variaties, zouden mannen en vrouwen van het dorp s'nachts een heuvel bouwen, Alsde vrouwen wonnen moest een van de vrouwen niet trouwen met een van de mannen, Dus hebben de vrouwen halfweg de nacht een vuur aangestoken op hun heuvel en de mannen dachten dat de zon opkwam en gingen slapen. Dat is de legende maar in de tempel van de mannen liggen zeker honderd schedels in een kleine tempel en dat is de realiteit van Pol Pot zijn terreur.
  • Nog een klein tempeltje bezocht Wat Nokor, de koeien staan gewoon te grazen in de 11 de eeuwse tempel. In een klein tempeltje zitten vleermuizen dat kan je ruiken want die beesten stinken verschrillelijk en maken een hels lawaai.
  • Dan nog mijn busticket gekocht voor 10$ mijn brommer taxi zegt komt mij ophalen om 8:30u en de bus vertrekt om 9:00u dus nog tijd om een noedelsoepje te eten en een broodje te komen met een paar bananen, je weet nooit dat honger krijg onderweg.

Dag 9 van kompong Cham naar Sen Monorom (Mondolkiri)

  • Vertragingen van een uur of meer zijn hier niet uitzonerlijk, maar dat geeft niet ben op vakantie en heb tijd. Gewoon rondkijken wat er passeert en gebeurt op straat is onbeschrijflijk, en voor sommig westerlingen onbegrijpelijk. Busjes overvol geladen met brommers half buite; brommers overvol geladen met van alles en nog wat; kleine tractors met zakken rijst en nog veel meer.
  • Uiteinijk om 10:00u komt het busje een mini busje?? het zou toch een VIP bus zijn, de normen moeten nog vast gelegd worden. Na een serieuze diecussie over de plaatsen krijgen de drie toeristen de middleste rij. Dus op een dubbele zetel en een klapzetel drie mensen dat is geen probleem, het poolse meisje stapt eerst op dan haar Ierse vriend en dan ik op het klap zeteltje. Als ik juist neer zit krijg ik teken van de vrouw die de discussie aanging over de plaatsen dat er nog een cambodiaan bij moet, hij doe teken dat ik moet opschuiven maar ik ga geen 6 uur tussen twee zetels zitten. dus schuif ik op naar de andere kant en kan hij tussen de zetels zitten en heb ik toch drie kwart zetel wel met het hendeltje om de zetel plat te leggen teggen mijn bil. Achteraan zitten er nog vier op op een halve bank want de rest is baggage, en voor ons ook nog eens vier met een kind er bij en vooraan twee personen dus dat is 15 man. heb het juist gezegd de norm moet nog vast gelegd worden voor een VIP bus.
  • De rit verloop goed maar na twee uur begint dat hendeltje toch wel een beetje mijn kl..... uit te hangen, en bij de eerst stop rustig bekeken en een beetje bijgewerkt. een klein beetje geplooid niet veel juist genoeg om niet meer in mijn bil te duwen. Na iets meer dan vijf uur komen we aan in Sen Monorom, mijn eerste indruk is zoals ik het verwacht had: straten niet verhard dus modder en stof; veel rook van de vuren om te koken en te barbecuen; mensen die dikke kleren dragen alhoewel het hier niet echt koud is en overal vuil op straat.
  • Een guesthouse vinden is geen probleem, er zijn er meer dan genoeg. Mijn eerste plaats waar ik stop is goed voor mij "Holiday guesthouse" propere kamer met verse lakens voor 5$ er ligt zeep en shampo in de badkamer.
  • Dan begint de verkenning van de het dorpje, plaatsen zoals deze daar voel ik mij thuis voor een paar dagen of meer. Een broodje met een brochetje rundsvlees en een beetje papaya salade is het eerste wat ik eet, voor de prijs van 0,5$ kan je het niet laten. De mensen kijken want hier zie je niet veel toeristen aan de eetstalletjes die niet echt proper zijn. Ik maar er geen probleem van en volg de basis regels: het broodje legt men op de berbecue dus de kleine rode mieren die er inzitten vallen er uit of worden gebakken, het vlees op de barbecue en de papaya salade is geschild mmm lekker bij ons zegt men Mc donalds.
  • De echte reden dat ik naar hier gekomen ben is voor de rit van Mondelkiri naar Ratanakiri, door de jungle een tocht van een kleine 200 km. De eerste 100km tot Koh Nhek is verharde weg, dan komt het stuk langs smale paden tot aan de Tonlé Srepok een zij rivier van de Mekong. Daar is een ferry naar de overkant en dan kom je in de spookstad Lumphat, dit stadje werd zeer zwaar gebombardeerd begin de jaren '70 tijdens de vietnam oorlog. Als je van de andere kant komt, dus waar ik naar toe ga, zegt men dat de beschaving hier stopt. Zal het wel zien nog een kleine 40 km te gaan naar Bang Lung. Maar dat is voor overmorgen, dus morgen genieten van het lokale leven en de watervallen

Dag 10 Sen monoron ( Mondelkiri)

  • Vandaag een van de mooiste dagen van de reis, heel veel beleefd en af en toe een beetje geluk gehad. Deze morgen met een beetje vertraging vertrokken met de brommer richting Bou Sraa waterval. op ongeveer 35km van Sen Moronon. De weg is half afgewerkt en je moet er tol betalen volgens mijn reisboek.
  • Het eerste stuk van de weg prachtige verhard maar geen asfalt je kan er makkelijk 40 a 50 per uur rijden. Aan de splitsing naar Krongtés of de waterval beslis ik eerst naar dat kleine dorpje te gaan. De weg begint met een beetje modder en enkele plassen, zie daar een brommer staan met een soort zelfgemaakte sneeuwkettingen wel handig in de modder. Na nog geen vijf minuuten kom ik voor een grote plas en wil stoppen om te kijken of ik links of rechts ga rijden, had geen keuze stond nog niet stil of ik lag al tegen de grond. De modder is spek glad en als je durft stoppen lig je zeker tegen dek. Gelukkig had ik mij geen pijn gedaan enkel een beetje modder op mijn broek en mijn hemd maar dat borsteld er wel uit kan mijn kleren toch niet iedere dag wassen. De rest van de weg zeer voorzichtig en niet meer stoppen en zeker geen voorrem want als je daar duurt aan komen sta je haaks op de weg.
  • Na toch wel een dik half uur voor 10 km aangekomen in Krongtés, een klein dorpje met een schooltje. En was net op tijd om de kleintjes hun tandjes te zien poetsen. Iedereen heeft een tandenborstel en een bekertje om water in te doen, eerst moet er water uit de waterput gehaald worden de emmer zakt toch wel een kleine 30 meter diep en als hij terug boven komt vol met bruin water kunnen ze beginnen.Iedereen een beetje tandpasta van de juf en een bekertje water, eerst mondje spoelen en dan poetsen daarna spoelen. Als je dit ziet denk je toch wel eens na hoe goed wij het hebben: " kaantje open zetten en direct WARM water" meer moet ik niet zeggen zeker.De terug weg leek beter, maar denk dat ik het al een beetje gewend begin te worden.
  • Terug bij de splitsing gekomen de verharde weg verder nemen naar de waterval wel dat dacht ik toch dat weg in goede staat zou zijn. Na nog geen halve kilometer één plasje, en dan vijftig meter plassen en modder. Probeer erdoor te komen zonder stoppen maar oppens valt de motor stil, herstarten gaat niet dus problemen. Moet wel zeggen dat mijn schoenen toch al een stukje onder water stonden, denk dat de motor een beetje water binnen gekregen heeft. Te voet terug keren is de enige uitweg want bougiesleutel schroevendraaier of een tang niets is te in het gereedschap's koffertje te vinden. De Wierrook stokjes in Ta phrom hebben dus echt geholpen, nog geen 500m stappen en een motor zaak wel in cambodiaanse stijl maar met een zeer goede mechanieker. Eerst kijken of er nog benziene in tank staat; dan het slangetje los leggen aan de carburator en een beetje benziene laten lopen bougie controleren...... en dan komt het: lucht toevoer van de carburator half afstoppen en zijn vinger een beetje in het bougiegat zo blaast alle vuil weg uit de carburator. En de motor starte terug zonder problemen. Kostprijs van de interventie 0,50$ bij ons kost het meer om je brommer te parkeren op de parking van de motor zaak.
  • Verder op weg naar de waterval nog veel plassen tegen gekomen maar toch geprobeerd om een beetje meer aan de kant te rijden. Het laatste stukje was het ergste, eerst een brug van bomen die in de lengte lagen. Zag hoe een Cambodiaan aan het sukkelen was om er over te komen en heb hem een beetje geholpen, dan heeft hij mij ook geholpen om er over te komen. Niet makkelijk om daar over te komen je voorwiel zit bijna altijd vast tussen de bomen. Dan nog een klein heuveltje volledig onder de modder, dus niet stoppen en blijven glijden, tot aan de ingang van de waterval daar een ticket gekocht van 1.25$ en maar hopen dat het de moeite is. de waterval is zeker de moeite maar men moet wel de bamboe weg kappen zodat je het tweede stuk ziet, dit is het hoogste deel van 25 meter het eerst deel is 10 meter maar wel de moeite.
  • De terug weg veliep zoder problemen enkel een klein beetje regen, gelukkig heeft het niet veel geregend anders zijn de wegen hier niet meer bereidbaar. Bij aan komst in Sen Monoron de brommer laten wassen in de car wash of brommer wach ze doe het allebij voor iets meer dan 0.5$ wordt je brommer volledig gespoeld; gezeept; afgespoeld; drooggeblazen en dan opgeblonken. Niet te geloven hoe ze hier nog te werk gaan, een hogedruk pomp aangedreven door een tractor motor idem voor de compressor, maar het werkt en je brommer komt als nieuw buiten.

Dag 11 Sen Monorom

  • Deze morgen iets vroeger aangezet dan gisteren, de brommer is in het guesthouse blijven staan deze nacht. Eerst een noedelsoepje en dan op weg naar de Romanear waterval deze ligt een kleine 20 km ten zuid oosten van Sen Monoron en niet makkelijk te vinden. Eerste stuk is volledig geasfalteerd, dan een stukje verharde zand weg en als je verder rijdt zie je meer zand dan weg. Uiteindelijk kom in aan bij een brug en hoor het water vallen maar zie geen waterval, een boer die op het land bezig is toont mij de weg hoe ik tot bij de waterval moet komen, het gras staat meer dan een meter hoog langs het pad. De moeite om tot hier te komen de waterval is ongeveer 10 bij 10 meter, er zijn terrasjes gebouwd om te picknicken maar denk dat er nooit iemand zit want het ziet er zeer verlaten uit.
  • Volgrende stop een Bunong dorp, Ligt iets verder dan de afslag naar de waterval en deze keer een deftig padje zonder veel putten en bulten. Op weg naar het dorp kom ik twee kudden buffels tegen en die beesten stinken van uren tegen wind. In het dorp zie ik een vrouw de was doen en haar zoontje van ongever drie jaar pompt het water naar boven, iedereen moet hier werken jong en oud.
  • Dam Dam village is het volgende dorp, de weg wordt zo smal en er staat te veel gras dat je er gewoon niet meer doorkomt. kan dan maar beter terug keren want je weet nooit dat de brommer terug in panne valt en hier vinden ze me nooit.
  • Terug in het dorp aangekomen rij ik naar het noord westen in de bossen, hier en daar een huis maar veel mensen wonen er niet. Het valt mij op dat er veel bomen gekapt worden en ook sporen van vrachtwagens om de bomen weg te halen, nochtans beweren de Cambodianen dat er geen bomen gekapt worden. Op het keine pad zie ik uitwerpselen van olifanten liggen daar waar de vrachtwagens niet kunnen komen, dus er wordt hout gekapt en de olifanten slepen de bomen weg. Heb geen olifanten zien werken maar waarom liggen er dan uitwerpselen op dit smalle pad en wordt ik opeens gevolg door een brommer. Toen ik rechts om keerde omdat er te veel modder op het pad lag werd ik terug gevolgd door dezelfde brommer. Bij de splitsing waar de vrachtwagens normaal door rijden lag er nu een boom over de weg , had het begrepen ze moeten geen pottekijkers hebben. Ben terug naar het dorp gereden en er een broodje gekocht met twee gebakken eende eieren en een pot Vietnameese koffie voor iets minder dan 1.5$
  • Programma voor de namiddag Dam Dam dorp maar dan van de andere kant dan deze morgen. De afslag genomen naar de grens met Vietnam want die is hier maar 35km verder, ongeveer halfweg ligt er een dorp en net voor de grens een tweede dorp. Na ongeveer vijf km kom ik een vastgereden vrachtwagen tegen geladen met hout, de ene kant tot de as weggezakt en hij kantelt net niet. Er is al een takelwagen bij en een kraan wagen om het hout af te laden. Veel volk, veel roepen naar elkaar en het werk gaat toch al bij al redelijk vooruit. Stuk voor stuk worden de pakken hout afgeladen en op de grond gezet en probeert men al eens om de vrachtwagen terug recht te trekken. Na een half uurtje hou ik het voor bekeken want dat kan hier nog uren doorgaan voor de vrachtwagen terug kan rijden.
  • Nog geen halve kilometer verder valt mijn moter stil, doe hetzelfde als mijn mechanieker van gisteren maar kom als snel tot het besluit dat ik geen ontsteking heb, en dan kan je niet rijden.Te voet terug gekeerd tot bij de vrachtwagen en naar het guesthouse gebeld om te zeggen wat er gebeurt is. Na ongeveer een half uurtje staan ze er om mij te helpen, het is de bobijn die niet genoeg spanning geeft maar zonder bougiekop lukt het wel. De bougiekabel wordt een beetje ontmanteld en zo rond de bougie gedraaid, het stukje dat ze der af gesneden hebben duw ik terug op het uiteinde van de bougie zo kan de kabel niet los komen. Terwijl ik bezig ben start hij de motor en krijg ik een elektrische stoot van de bougie kabel en dat vinden ze natuurlijk leuk. Op die manier is het mogelijk om terug naar huis te rijden, ik rij mee met de de andere brommer heb er genoeg van. Aangekomen in Sen Monorom ga ik tevoet terug naar mijn gusthouse
  • Terwijl we bezig zijn met de motor zijn ze aan de andere kant nog altijd bezig met de vrachtwagen die zit nog vast. Een deel van de planken hebben ze al op de grond gelegd en een pak ligt achteraan op de vrachtwagen met kraan waarmee ze de pakken planken op de gronde leggen. Door het gewicht van de planken en het hijsen met de kraan zakt de vrachtwagen opeens weg aan de ene kant en komt aan de andere kant meer dan een meter ophoog, daardoor liggen beide vrachtwagens tegen elkaar met twee pakken planken er tussen. Ze staan der nu misschien nog maar mijn brommer kon voorlopig terug rijden dus zijn we vertrokken.
  • Door de problemen met mijn brommer is mijn broek een beetje gescheurt, in stad zijn er een paar plaatsen waar ze kleren maken en retouches doen. Een naadje die los gekomen is, onder de naaimachine en stikken, het is wel mijn modder broek van gisteren. Een beetje meer of minder stof niemand geeft erom, stuiven doet het hier toch want de straat is van verharde rode aarde, betaal 0,25$ .
  • Een paar blokken verder is er een restaurantje waar ze lekkere koffie hebben op dezelfde manier gemaakt als in Vietnam met die lekkere amandel smaak, en daar heb ik echt zin in na terug een dag om niet meer te vergeten. Geniet van de koffie terwijl ik mijn verslag van de dag schrijf. Ga naar de overkant van de straat op de hoek het is proper en het ruikt lekker, je kan toch niet altijd in dezelfde plaats eten. Er is echter een probleem ze hebben geen engelse kaart, dus Lonley Planet boven gehaald en: noedels; groenten en rund getoond in het cambodiaans dat zijn de basis ingrediënten, de rest mogen ze zelf kiezen. Na nog geen kwartiertje komen ze met een bordje noedels in een soort panang curry, zeer lekker betaal er1.25$ voor.

Dag 12 van Sen Monorom naar Bang lung of Mondulkiri naar Ratanakiri

  • Een dag eerder dan voorzien, maar het is mij gelukt van Sen Monorom naar Bang Lung door de jungle achter op een Honda Dream. Deze nacht zal ik op mijn buik slapen want voel mijn kont niet meer, dat geeft niet mijn belevenissen van vandaag vergeet ik nooit meer. Zal mijn verhaal nog meerdere keren vertellen aan vrienden, maar ook aan wereld reizigers die de rit waarschijlijk nooit gaan maken.
  • Deze morgen en eitje met brood en een kop koffie, dan naar het taxi station want wil vandaag tot in Koh Nhek rijden en daar blijven slapen om morgen verder te trekken naar Bang Lung. De pick up vertrekt maar binnen een uur dus nog tijd om een potje koffie te drinken en een beetje te genieten van alles wat er gebeurt rond de markt.
  • Rond 9:45u begint er al iets te bewegen en doet men teken dat ze gaan vertrekken, een beetje onderhandelen over de prijs want ik wil een zetel voor mij alleen. Heb geen zin om dubbeltoe te zitten maar valt mee voor 7.5$ krijg ik de voorzetel allen achter in de bak betalen ze 2.5$ en daar zitten ze soms met 15 of meer en dan nog de bagage.
  • De weg is zeer goed naar normen van Cambodia, verhard en weinig putten en bulten we stoppeen een paar keer onderweg om mensen af te zetten maar er komen er ook bij. meer dan tien zitten er nooit achterin.
  • Na iets meer dan twee uur komen we aan in Kog Nhek, een zeer klein dorpje met maar twee straten en een kruispunt veel huizen staan er niet. Een guesthouse house zijn we gepasseerd zo'n 500m voor het kruispunt er zou er nog een moeten zijn op het kruispunt, maar bij aankomst aan het kruispunt is er geen guesthouse te zien. Gelukkig is er iemand die engels praat volgens hem zijn er maar twee plaatsen om te slapen en die andere plaats is op iets meer dan een kilometer van het kruispunt, dus besluit ik om terug te keren naar de plaats die we gepasseerd zijn.
  • Na nog geen 100m gaan stopt er een brommer naast mij de man vraagt waar ik naar toe ga, en neemt mij mee. Onderweg vraagt hij wat ik morgen ga doen en dan begint het onderhandelen voor de rit naar Bang Lung, De eerste prijs is 70$ dat is hetzelfde als in Sen Monorom Ik wil 50$ betalen maar niet meer, beetje bij beetje zakt zijn prijs en we maken een deal morgen na het ontbijt vertrekken we. Maar eerst een bordje eten op het kruispunt zoals gewoonlijk een noedelsoep maar hier met een eitje geen vlees dat vertrouw ik niet.
  • Het is nog maar 12:30u nog meer dan zes uren voor het donker is en vandaag regent het niet wie weet wat zal het morgen zijn. Ik vraag of het mogelijk is om vandaag te vertrekken en dat is geen probleem, maar ga toch mijn lange modderbroek aandoen want je weet nooit wat je onderweg tegen komt.
  • De eerste vijf kilometers zijn perfect dan een afslag en daar begint het, met een beetje putten en bulten en een eerste diepe plas met modder. Door het water en de modder blijft de voorrem vast zitten en moet hij hem terug duwen we gaan dat probleem nog meerdere keren hebben.
  • Na half uurtje rijden komen we een eerste dorp tegen, hier is de weg zeer slecht omdat er veel buffels lopen een die maken putten in de modder met hun poten. Als de modder droogt is dat slechter dan een vlaamse kasei.
  • Verder langs de weg zijn er nog een paar kleine riviertjes waar we door moeten sommige zijn meer dan 20cm diep dus zitten mijn schoenen net onderwater. zolang het er niet overloopt kan het geen kwaad. En de Honda Dream blijft maar draaien zolang de bougie niet onderwater komt.
  • Denk dat we het slechtste gehad hebben maar na ongeveer drie uur onderweg komen er zeer diepe modderplassen, de motor zit tot de assen in de modder, de brommer kan niet dieper meer zakken want de motor sleept op de modder. Ik ben al lang afgestapt en mijn chauffeur loopt al naast de brommer om hem zo door de modder te krijgen

Dag 13 Bang Lung

  • Vandaag een rustdag bekomen van de rit van gisteren, heb een fiets gehuurd om niet te voettemeoten gaan. Ook om een andere plaats te zoeken, waar ik nu zit is goed voor een nacht niet meer. Heb een prachtig guest house gevonden voor 6$ per nacht tree top ecologe, gebouwd in en valei en met free wifi.

Dag 14 Bang Lung

  • Deze morgen vertrokken naar Bokeo met een brommerte 6$, opzoek naar de plaats waar ze edelstenen boven halen.Maar eerst een leuke verassing, heb al veel rubberbomen gezien in Azië maar nog nooit hoe ze de insnijdingen maken om het sap uit de boom te laten lopen.Met een scherp mes snijden ze een stukje van de schors weg zodat het witte sap langs de boom naar beneden loopt. . Als het hoog in de boom is wordt er een touw gespannen naar benedenom alles op te vangen in een halve coco's noot.
  • Na een half uurtje verder op weg naa de mijnen, een klein beetje voorbereid wat hier spreekt bijna niemand Engels. Aangekomen in Bokeo mijn boekje getoond aan een paar mensen had er in het Khmer laten schrijven dat ik de mijnen wilde bezoeken maar dat lukte niet, dan maar naar de apotheker die zou toch een beetje Engels moeten kennen. Zonder succes geen woord ze deed teken naar de overkant van de straat, zal het maar proberen in de school je weet nooit. Daar had ik al meer geluk de lerares sprak een klein beetje engels maar ze geeft iemand gebeld die een beetje meer Engels kon, met handen en voeten kan je ook veel maar een woordje engels is toch handig.
  • Na een kwartiertje zijn we bij de mijnen, het zijn gewoon diepe puten in de grond Met een diameter van ongeveer een meter en 15m diep, met een lier wordt er iemand naar beneden gelaten die dan begint met de aarde weg te graven die wordt met een emmer naar boven gehaald. Als er boven een hoop aarde ligt beginnen ze de aarde te doorzoeken met de hand om te zien of er geen stenen in zitten. Heb ze een hoop aarde zien doorzoeken van ongeveer twee kruiwagens en daar is maar een klein stukje topaas uitgekomen. Heb het niet durven vragen aan mijn gids maar hier moeten zeker ongevallen gebeuren, een schacht van 15m diep die niet gestut is zal toch wel eens invallen.
  • Nog een kleine 30 km tot Andon Maes een dorp aan de Tonlé San rivier, had geluk onder weg door de regen van de voorbije nacht was de weg niet stofferig. Herinner het mij nog van acht jaar geleden toen ben ik naar Voen Sai en Ta Veng gereden s'avonds was ik volledig bedekt met rood stof. Niet veel dorpen tegen gekomen hier en daar een paar huizen, Andon Maes is een klein dorpje aan de rivier maar wel zeer vuil, niet alleen de modder maar ook alle vuil gooien ze op straat. Heb er een soepje gekocht die stond te koken als ik het deksel van de pot nam, dus zeker veilig want in plaatsen zoals dit ben ik altijd voorzichtig.
  • Op de terug weg zag ik een dorp op de heuvel liggen, dat is altijd leuk van die kleine dorpen een stukje afgelegen van de weg. Dit dorp was zeker afgeegen want je kon er met de brommer niet komen, tot aan de rivier ben ik gereden en dan te voet verder. Nog een halve kilometer tot in het dorp, iedereen bekeek me niemand kwam dichterbij maar ze liepen ook niet weg. Rustig rond gegaan een paar foto's genomen maar daar moet je altijd voorzichtig mee zijn in die dorpen. Terug over de rivier dat kwam goed uit om de modder van tussen mijn schoenen en voeten te spoelen, nog een kleine 40 km te gaan naar Bang Lung.
  • Op zo'n 4km van Bang Lung ligt Boeng Yeak Lom 1$ entree een krater meer die zou onstaan zijn door een meteoor inslag ongeveer 700.000 jaar geleden. Het meer heeft prachtig blauw water dit omringd door de groene bomen en juist op tijd voor de zon's ondergang, Wat moet je nog meer hebben om een onvergetelijke dag af te sluiten.
  • s'Avonds naar de markt om iets te eten en zie daar een kraampje staan waar ze sprinkhanen verkopen, heb daar al jaren zin in om dat eens te proeven maar vroeger mocht dat niet. Koop er een half blikje sprinkhanen voor 0,5$ en die beesten zijn nog lekker ook, aan een volgend kraampje zie ik slangen liggen en dat staar ook op mijn lijstje. Moet wel 0.5$ betalen voor een slang, maar is wel zeer lekker ga nog eens terug om nog een slang te eten mmm.

Dag15 van Bang Lung naar Phnom pehn

  • Zoals ongeveer afgesproken stond de brommer klaar om 6:15u om ons naar het busstation te brengen. s'Morgens is er niet veel te vinden voor ontbijt, koop dan maar een frans broodje en een flesje water, want vandaag een rit van bijna 12 uur voor de boeg. Dit zijn van die dagen die moeten omdat je niet anders kan, vliegtuigen zijn ze niet meer dus enkel nog een bus. Acht jaar geleden konden we nog de met de boot van stung treng naar Phnom Pehn, maar omdat de wegen veel verbeterd zijn hebben ze die boot afgeschaft. De afstand zal ergens rond de vijhonderd kilometer zijn dus met een gemiddelde rond de 45 km/h zijn de wegen in perfecte staat.
  • De bus stopt om de twee uur voor een plas pauze want er is geen toilet op de bus, maar als het dringend is stop de bus op verzoek. Hoop dat de bus zal stoppen ik Skuon of spiderville daar zijn gefrituurde tarantulas te koop, heb nu al sprinkhanan en slangen gegeten dus waarom geen spinnen.
  • Daar komt het dorp zie de eerste spinnen op plateau's liggen maar de bus rijdt door, oef hij stopt bij een klein restaurantje en daar liggen er ook natuurlijk aan toeristen prijzen maar als je het echt wilt moet je der voor betalen. Koop drie spinnen voor iets meer dan en halve dollar.
  • Op de bus gekomen wil ik dat acht potig diertje toch eens proeven, het kraakt serieus maar heeft niet veel smaak. nog een paar uur rijden en we komen aan in Phnom Pehn. Wil ergens aan de riversite zitten, maar bij aankomst blijken de hotels er allemaal zeer duur minimum 15$ en dat is boven mijn budget. Algoewel er in LP staan van 10$ en bij aankomst in Hotel Indochine is de goedkoopste kamer 25$, een zijstraat genomen en daar een hotelletje gevonden voor 10$ Nordic House. Alles op en aan er is zelfs een warme douche en airco, maar ook wc papier dat heb ik allemaal in geen twee weken gehad. Geen wc papier daar moet je niet aan wennen die sproeier is veel properder, maar die koude douche daar heb ik het toch altijd een beetje lastig mee.
  • Zou toch nog iets willen eten vanavond, aan de riversite ga ik zeker niet heb geen zin om tussen yuppie's te zitten en 5$ of 6$ te betalen voor westers eten. Op weg naar hier met de brommer heb ik gezien dat een paar straten terug een nacht markt is, en die is snel gevonden. ze draaien gewoon een koe op de barbecue, maar de koeien hier zijn zoals bij ons een klein varken. Dat zie ik zitten en voor 3,5$ krijg je een klein bordje met groenten, dat is voor mij meer dan genoeg met nog een halve liter bier erbij kost deze braspartij mij 4$. De ambiance doet mij terug denken aan de tijden toen ik naar motor treffens ging, de Cambodianen bestellen pichers dat is een kan bier dus meerdere halve liters
  • Terug naar mijn hotel, moet goed kijken dat ik geen straat te ver loop maar moet in de 136ste straat zijn. Straten hebben hier nummers en geen namen dat is wel makkelijk zo weet je als je bijna thuis bent gewoon de straten tellen. Ben direct in slaap gevallen zo'n rit in de bus van 12 uur is wel vermoeiend.

Dag 16 Phnom Pehn

  • Steden zijn niet echt mijn ding, hou niet van de drukte en het gezaag: "Mr you want tuk tuk" dan zeg ik meestal op een rustig toontje: "no tanks", maar dan komt de rest:" marihuana; hasjiesj; cocaïne; girl" wie denken ze wel dat ik ben. Loop hier soms wel eens rond zoals een overjaarse hippy, maar zo ben ik daarom voel ik mij ook thuis in Azië.
  • Tuol Sleng Museum of S21, wil ik terug bezoeken de gruwel van Pol Pot is te vergelijken met die van Adolf Hitler tijdens de tweede wereld oorlog. Hoe is het mogelijk dat iemand is staat is om zoiets te doen, voor wat; voor wie en waarom. Het ergste is dat Pol Pot nooit gestraft geweest is maar verder geleeft heeft tot zijn dood ergens in de jungle rond Preah Vihear op de grens met noord oost Thailand.
  • Een ritje binnen stad kost niet meer dan 0.5$ dus zoek een cyclo om mij naar S21 te brengen eerst vragen ze 1$ na een beetje onderhandelen met meerdere cyclo drivers kom ik overeen voor 0,5$. Heb hem getoond in Khmer waar ik naar toe wil dus geen discussie achteraf, en toch brengt hij mij naar het nationaal museum dat maar halfweg is. Daar stop hij en vraagt 1$ om mij naar S21 te brengen maak er geen probleem van stap uit en betaal hem 0,25$ dat is de prijs. Het probleem is dat iedere toerist te veel betaald voor korte ritten, in westerse normen is dat spot goedkoop maar hier betalen ze twee of drie keer de prijs. Daardoor gaan de prijzen de hoogte in en willen ze enkel nog toeristen vervoeren die betalen toch meer dan dubbele prijs.
  • Nog een kilometer te voet en kom toe in S21, krijg kippenvel als ik binnen kom ben er ooit geweest dus weet wat er te zien is. Het eerste gebouw valt nog mee foto's van de gevangenen als ze binnen kwamen, het tweede gebouw met de bedden waar ze de gevangenen martelden tot de dood en dan het laatste gebouw gewoon omenselijk. Als je der ooit komt ga zelf kijken dan moet ik het verhaal niet doen, kan het niet. Wil uren en dagen vertellen over mijn reizen in Azië maar niet over S21.
  • s'Middags the walking tour van LP, spijtig dat ik niet wist dat er nog een bus was na 12.00u naar Krong Koh Kong anders was ik zeker weg. Men zegt dat Lumphat een ghoast town is na de bombardementen van begin de jaren '70, dat is veertig jaar geleden. Dit stadje leeft maar Phnom Pehn is een goasttown geworden. Als je niet wakker bent wordt je geringeld langs alle kanten ze mogen wel een beetje profiteren van aan de toeristen maar "trop is te veel"
  • s'Avonds terug tussen de cambodianen barbecue met een pitcher bier, en hetzelfde als gisteren er zat maar een toerist en dan sta je in de belangstelling. Iedereen komt proost zeggen en met de glazen tikken dus ambiance verzekerd, alles voor iets meer dan 5$

    Dag 17 van Phnom pehn naar Krong Koh Kokong

  • Om 7:00u stipt staat de brommer er om mij op te halen, aangekomen in het busstation moet mijn ticket nog omgewisseld worden krijg gewoon een ander papiertje maar nu met een bus er op. In het restaurantje maken ze echte expresso koffie nog met die oude machines van bij ons eerst de koffie malen dan opvullen en goed vast draaien op het knopje duwen en zeker een minuut wachten voor een zeer klein potje koffie. Maar het smaakt en dat met een vers gebakken croissantje mm lekker ontbijt voor 1,5$.
  • De bus vertrekt met een klein half uurtje vertraging hij zat nog niet half vol dus wachten ze nog een beetje. Het eerste stuk gaat zeer langzaam geen 20km/h gemmiddeld maar er is zo veel verkeer, brommers; tractors; vrachtwagens en fietsen alles door elkaar. Af en toe passeert er dan nog een koe die naar de andere kant van de weg moet dus chaos langs alle kanten. Na iets meer dan 5 uur komen we aan in Koh Kong, met een brommer taxi naar het stadje gereden voor 0,5$. Hij brengt mij naar het Dugout hotel die in Lonely Planet staat maar het zelfde probleem als in Phnom Pehn de prijs is de helft meer dan in het boek. Ga een paar plaatsen verder en vind het Sammross Koh Krong guesthouse nagelnieuw met een prachtige kamer voor 8$.
  • Iets verder in de straat zijn er fietsen te huur voor 1$ per dag, doordat het al namiddag is mag ik de fiets morgen middag terug brengen. Ga op verkenning naar de vissershaven veel boten liggen er niet ze zitten al op zee, er wordt s'nachts gevist op inktvis. Een paar kilometer verder in een mangrove bos woont er een moslim gemeendschap, hier liggen alle boten al terug binnen en ze zijn de scampis aan het sorteren.
  • Iedereen is vriendelijk en lacht en ze vragen mijn zelfs mijn naam, er is niemand die geld vraagt op sommig plaatsen is het wel anders ze kunnen nog maar juist lopen en twee woorden engels: "one dollar". De huisjes zijn gemaakt van planken en ijzeren golf platen, het pad boven het water van het ene huis naar het andere heeft betere tijden gekend. Het wordt iedere keer terug opgelapt met nog een plankje en dan nog eentje zodat je moet oppassen om niet te vallen met al die planken boven elkaar.
  • Op de terug weg krijg ik een regen douche, gelukkig is het een warme water. s'Avonds een bordje pa thai op de hoek van de straat voor 1$.

Dag 18 van Koh Krong naar Trat (Thailand)

  • Ben niet gehaast rustig aan vandaag, de reis begint op zijn einde te lopen. Nog een lekker frans broodje voor ontbijt want in thailand vind je dit niet, enkel viekante botehammen die een beetje gesuikerd zijn.
  • Rij nog eens terug naar het vissersdorp en drink er een pot koffie met ijs in een van de restaurantjes. Er komt iemand bij mij zitten die tammelijk goed Engels praat en stelt voor om mij naar de grens te voeren voor 100 bath, en hij betaalt de tol van de brug 11bath. Vraag zijn telefoonnummer en we spreken af rond 13:00u
  • Heb nog juist 6,5$ over dus ga eens in een restaurant eten en niet op straat, passeer lang de Dive Inn en zet mij op het terras. Drink eerst een shweppes en vraag de menu van de dag want ze hebben voor iedere dag een andere menu, er is wel een probleem de menu van vandaag zal niet gaan maar die van gisteren en overmorgen wel. Neen een cheese burger met frietjes en koffie of the, bij mijn eten drink ik een Chang dit is een Thaise pint. Betaal iets meer dan 4$ en krijs de pint gratis omdat ze geen koffie geeft. Op de terug weg naar mijn hotel koop ik nog een klein flesje wiskey een klein flesje water en een laatste Ankor bier, ik heb 2$ cent te kort maar dat is geen probleem.
  • Als ik aankom in mijn hotel bel ik naar mijn brommer taxi om mij naar de grens te brengen. Een ritje van zo'n 20 minuten, en terug een beetje regen maar niet zo erg als gisteren. De grens controle is niet meer dan een paar stempeltjes, om Thailand binnen te komen moet je niet betalen aan een land overgang kijg je maar 14 dagen op luchthavens krijg je een maand.
  • Eer staat een mini busje te wachten om mij naar Trat tebrengen 120 bath ongeveer een uur rijden. Tijdens het wachten voor vertrek begint het terug te regenen en deze keer een echte moesson vlaag. Iedereen betaalt 20 bath extra om direct te vertrekken want het busje zit nog niet vol.
  • Met een songteaw van het busstation naar Trat voor 20bath en vind er een leuk guesthouse voor 300bath. Op en paar honderd meter van de nacht markt, daarvoor wilde ik terug naar Trat komen voor de markt. Loop er rond tussen de kraampjes en zie oesters liggen dat is gevaarlijk maar heb nu al sprinkhanen; slangen en tarantula's gegeten dus waarom geen oesters. Dus koop mij een zakje oesters, en een paar limoenen 40 bath, de oesters zijn uit de schelp en zitten in water. Aan een volgend kraampje een bolletje look voor bij de oesters in Thailand eet men dat met look en niet met peper. Een beetje verder zie ik krabben liggen koop twee krabben voor 40 bath geef hem 50 bath en krijg nog een krab bij als wiselgeld.
  • s'Avonds wil ik nog iets eten op de markt zie een Thaise die een halve eend koopt voor 70 bath dus word mijn avondeten eend.Heb vandaag veel gegeten maar na veertiendagen noedelsoepjes had ik zin in iets anders.